23948sdkhjf

Nu kan forbrugerne skabe mere klimavenlige fødevarer

Dagligvarekoncernen Coop lancerer i dag et initiativ med navnet Coop Klimafunding. Det skal give forbrugerne mulighed for at komme med i maskinrummet og aktivt hjælpe fødevareproducenter med at blive grønnere, konstaterer Coop i en pressemeddelelse.

Baggrunden er ifølge Coop, at der skal flere klimavenligt producerede varer på butikshylderne, hvis Danmark skal nå sit mål om reducere CO2-udledningen med 70 procent i 2030.

Med Coop Klimafunding kan forbrugeren være med til at klimaoptimere fødevareproduktionen ved at investere i en række projekter fra fødevarevirksomheder, der ønsker at gøre deres produktion grønnere. På den måde er forbrugeren med til at realisere og finansiere mere klimavenlige fødevarer.

Konkret investerer man i virksomhedernes klimaprojekter ved at støtte deres crowdfunding-kampagne. Det gøres ved enten at forkøbe et produkt eller ved at yde et lån mod et afkast. Hvis projektet ikke realiseres økonomisk, bliver pengene tilbageført.

Isfirma vil udnytte varme

Et af projekterne i Coop Klimafunding kommer fra nordsjællandske Hansens Flødeis, der med forbrugernes hjælp vil gøre sin isproduktion mere klimavenlig. Virksomheden vil udnytte den varme, som maskinerne i frysehuset producerer, i stedet for blot at blæse den ud i den blå luft.

- Varmen vil vi opbevare og bruge, når isen skal pasteuriseres. Dermed kan vi gøre produktionen af vores is en smule mere klimaeffektiv end tidligere, og for os handler det om at tage mange små skridt i den rigtige retning, fortæller direktør i Hansens Flødeis Rasmus Eibye i pressemeddelelsen.

Virksomhedens mål er at rejse 50.000 kroner ved at for-sælge is, som er produceret med den nye, klimavenlige metode.  Hvis det lykkes, kan Hansens Flødeis gå i gang med at trække rør, der kan føre overskudsvarmen ind i is-blandetanken.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111