23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

"Usædvanlige markedsforhold" giver Hartmann vækst på 21 pct.

Efterspørgslen efter æg er kun gået en vej under coronakrisen, og det kommer Brødrene Hartmann til gode. 

I regnskabet for tredje kvartal, som netop er offentliggjort, præsenterer æggebakkeproducenten et driftsresultat på 98 mio. kr. før justering for hyperinflation og særlige poster. Det er en fremgang på 21 pct. i forhold til samme periode sidste år.

- Travlheden fortsatte i 3. kvartal, hvor covid-19 fortsat medførte en usædvanligt stærk efterspørgsel efter Hartmanns emballage. Vores lagre var nedbragt efter det historisk høje salg i andet kvartal, og fabrikkerne kørte på fuld kraft, ligesom vi fortsatte arbejdet med at udvide produktionskapaciteten for at kunne imødekomme kundernes efterspørgsel, udtaler adm. direktør Torben Rosenkrantz-Theil i forbindelse med regnskabet.

Fabrikanten beskriver kvartalet som havende et "ekstraordinært højt aktivitetsniveau" som følge af de "usædvanlige markedsforhold" forårsaget af covid-19-pandemien. Hartmann forventer nu en overskudsgrad på 16-18 pct. (fra 15-18 pct.), mens forventningerne om en omsætning på 2,5-2,7 mia. kr. og investeringer i niveauet 600 mio. kr. er uændrede.

I november gennemførte Hartmann købet af indiske Mohan Fibre, som vil bidrage moderat til koncernens resultater i 2020, og i september indgik virksomheden en betinget aftale om at købe russiske Gotek-Litar.

Gotek-Litar er en førende producent af detail- og transportemballage til æg og forventes at udgøre en god platform for langsigtet vækst i det russiske marked.

(Forsidefoto: Colourbox)

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11