23948sdkhjf

Brugervenlig emballage foran gennembrud

Fire års målrettet projektarbejde mod en endnu mere brugervenlig emballage er nu udmundet i en ny hjemmeside, der giver virksomheder hjælp til forbedringer.
Brugervenlig emballage bliver stadig vigtigere i en fremtid, der både byder på mere forvænte og flere ældre forbrugere.

Det er en af konklusionerne på baggrund af fire års emballageforskning, som Teknologisk Institut nu sammen med Arkitektskolen Aarhus nu er klar til at offentliggøre.

- Mange forbrugere har mindst en gang om måneden problemer med at åbne den vare, de har købt, og vores undersøgelser viser, at 16 procent vælger et konkurrerende produkt, hvis de har dårlige erfaringer med emballagen, siger emballageforsker Helle Antvorskov fra Teknologisk Institut og tilføjer, at danske vareproducenter fremover bør være mere optagede af at forbedre emballagernes design og inddrage brugerne i udviklingsprocessen, hvis de vil klare sig bedre i den tiltagende konkurrence fra udenlandske vareproducenter.

Test din emballage
Forskningens konklusioner kan læses på hjemmesiden www.brugervenligemballage.dk , som gør det muligt for virksomheder og designere at få gode råd til – trin for trin – at udvikle og udforme smarte emballager, som er nemme at bruge for forbrugerne.

Derudover giver sitet mulighed for at teste eksisterende emballager og beregne, hvor mange, der rent faktisk kan åbne den pågældende emballage fordelt på køn og alder.

- Det er forholdsvis enkelt at følge vores gode råd, og det behøver ikke koste dyrt at ændre ved en dårlig emballage – ofte kan det klares fx med en tydelig grafisk instruktion på emballagen, dér hvor varen skal åbnes, og pengene er hurtigt tjent ind igen i form af et øget salg og mere goodwill hos forbrugerne, fortæller Helle Antvorskov.

Kun hver femte har aldrig problemer
En del af projektet er en brugerundersøgelse, som viser, at 21 procent af alle selverklærede raske forbrugere mindst én gang om ugen har vanskeligheder med emballager.

Kun 19 procent af disse oplever aldrig problemer med emballager.

Medregner man både handikappede og ældre, oplever 52 procent af de adspurgte mindst én gang om ugen vanskeligheder med emballager.

Med tanke på, at andelen af ældre forventes at stige mærkbart i årene fremover, mens flere end 700.000 danskere i dag har en gigtrelateret sygdom, siger det næsten sig selv, at det er det vigtigt, at fødevareproducenterne tager tallene til sig.

Frokost Favorit og Paintainer fik succes
Blandt de virksomheder, som allerede har haft succes med en relancering af emballagen, er 3-Stjernet og serien af ”Frokost Favorit”-pålæg, som to år efter sin lancering har erobret en markedsandel på to procent.

Superfos vandt både en Scanstar 2009 og Worldstar 2009 med den redesignede Paintainer.

Og endelig valgte Tulip at redesigne emballagen til den forbedrede ”Pålækker”-serie, som blev lanceret i uge 47 sidste år.

Både Rynkeby, Schulstad og Kelsen Group tygger for tiden på nogle af de konklusioner, de har fået ud af at analysere emballagemulighederne.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172