23948sdkhjf

Thisted Bryghus holder møgkedelig generalforsamling - men tre mænd i en kælder kan alligevel smile

I et regnskabsår, der bød på både særdeles godt nyt og særdeles dårligt nyt, landede Thisted Bryghus i 2019/20 et overskud på knap 2,6 millioner kroner efter skat.

Det er cirka halvanden million mindre end året før, men alligevel er ledelsen meget tilfreds, konstaterer direktør Aage Svenningsen.

Han aflægger sin beretning på en ualmindeligt kedelig generalforsamling næste fredag, men er allerede nu klar med den. 

På generalforsamlingen i en kælder under advokatfirmaet Advodan i Thisted har direktøren på grund af corona kun selskab af bestyrelsesformand Verner Jensen og advokat Carsten Lyngs, der fungerer som dirigent. En helt anderledes oplevelse end den normale generalforsamling, der plejer at samle 1.500 aktionærer til ølsjov i Thyhallen.

- Jeg ved endnu ikke helt, om jeg læser beretningen op, eller om jeg bare deler den ud til de to andre, siger Aage Svenningsen.

Under alle omstændigheder indeholder beretningen blandt andet disse meldinger fra direktøren:

- Thisted Bryghus realiserede i regnskabsåret 2019/2020 en nettoomsætning på 52 millioner kroner. Det er en tilbagegang på tre procent i forhold til året før.

- Bryghuset har i regnskabsåret solgt godt 3,5 millioner liter, også en tilbagegang på tre procent.

- Efter overførsel af årets resultat på 2,567 millioner kroner udgør egenkapitalen nu godt 34 millioner. Gennem de seneste fem år er egenkapitalen øget med cirka 12 millioner kroner.

- Til dato har ingen af bryghusets medarbejdere været ramt af corona. 

Reddet af detailsalget

Til Food Supply fortæller Aage Svenningsen, at nedgangen i overskuddet på halvanden million er bedre end ventet, og at faldet i høj grad skyldes større afskrivninger og renter som følge af investering i nyt bryghus og brygværk.

Thisted Bryghus indviede 7. december 2019 sin største investering nogensinde, da virksomheden slog dørene op til et nyt bryghus og et supermoderne bryganlæg til samlet 30 millioner kroner.

Glæden over det blev i marts 2020 afløst af usikkerhed, da Danmark blev coronanedlukket.

- Vi mistede jo en meget stor del af salget til caféer og restauranter, ikke mindst hvad angår fadøl. Til gengæld har vi solgt flere gaveæsker og har haft en flot udvikling i detailbutikkerne med salg af halvliters-flasker, fortæller direktøren.

Han er overbevist om, at bryghusets forholdsvis nye strategi har været altafgørende for, at virksomheden nu klarer sig flot igennem en coronakrise:

- Vi besluttede jo for 8-10 år siden at gå fra at være en lokal leverandør til at være en landsdækkende leverandør af specialøl til detailhandlen. Det har helt sikkert reddet os - ellers havde vi stået i en helt anden situation nu, fastslår Aage Svenningsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079