23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Coca-Cola ramt af lavere sodavandssalg

Sidste år har amerikanske Coca-Cola haft et fald i salget af sodavand. Det har givet en lavere omsætning for den amerikanske læsedrikproducent, der som følge deraf også har tjent færre penge.

Det viser det årsregnskab, som Coca-Cola onsdag har offentliggjort.

Samlet ender overskuddet for 2020 på 47,6 milliarder kroner. Det er et fald på 14 procent i forhold til året før. Med til at trække overskuddet ned har været et fald i omsætningen, der er gået tilbage med 11 procent til 202,5 milliarder kroner.

Coca-Cola står bag en række forskellige sodavandsbrands. Foruden Coca-Cola og afarter som Coca-Cola Zero og Coca-Cola Light ejer selskabet brands som Fanta og Sprite.

Af regnskabet fremgår det, at produktkategorien sodavand har oplevet et fald på fire procent i løbet af året.

Faldet kan ifølge Coca-Cola selv primært forklares med coronapandemien, der har lagt pres på dele af salget i Nordamerika og Vesteuropa.

Det hænger blandt andet sammen med, at butikker og restauranter har måttet holde lukket under pandemien, og der derfor ikke er blevet solgt sodavand. Omvendt har Coca-Colas sodavand nydt godt af en positiv udvikling i nyere markeder som Kina, Brasilien og Nigeria, viser regnskabet.

I år har den amerikanske læskedrikproducent forventning om at kunne øge sin omsætning i forhold til 2020.

- Mens der på den korte bane fortsat er en del usikkerhed, så står vi godt til at rejse os stærkere fra krisen, siger James Quincey, administrerende direktør hos Coca-Cola, til regnskabet.

/ritzau/

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094