23948sdkhjf

Uhrenholt med rekordstort overskud efter flere års mareridt

Efter at have tabt 110 milloner kroner fordelt over de tre foregående regnskabsår kom den fynske fødevarekoncern Uhrenholt ud af 2020 med et rekordstort overskud på 67,5 millioner kroner før skat - en fremgang på næsten 100 millioner fra 2019.

Dermed mærker koncernen i høj grad, at den nu endeligt har lukket og frasolgt alle sine aktiviteter i Rusland, hvor forretningerne længe har været en klods om benet. 

Uhrenholts exit fra Rusland er den altovervejende årsag til, at et ellers covid-19-præget
2020 udviklede sig til det bedste regnskabsår nogensinde, konstaterer Uhrenholt.

Omsætningen er på niveau med året før og udgør 2,2 milliarder kroner. Underskuddet på cirka 25 millioner i 2019 var udelukkede drevet af den russiske forretning og afviklingen
af den.


- 2020 var et af de mest uforudsigelige og svære år nogensinde. Men hele Uhrenholt-organisationens omstillingsparathed har gjort det muligt at holde operationen kørende, levere varerne til vores mange kunder og skabe tilfredsstillende resultater i et krævende år, siger topchef Sune Uhrenholt.


Koncernen beskæftiger sig med global handel med mejeriprodukter og frosne
grøntsager samt udvikling af egne fødevarebrands. De to divisioner Trading og Consumer
bidrager ligeligt til koncernens markante fremgang, om end corona begge steder har
sat krisestyring foran egentlige vækstinitiativer på næsten alle markeder.


Salg til detailhandel er vokset markant

Uhrenholt har i 2020 brugt store ressourcer på at løse de udfordringer, der er opstået
under covid-19-pandemien. Det gælder ikke mindst implementering af nye procedurer
til hindring af smittespredning og bedst mulig beskyttelse af de mange medarbejdere
rundt om i verden.


Med en mere fokuseret organisation har Uhrenholt samtidig været bedre rustet til at
håndtere krisen og tilpasse sig hastige ændringer i efterspørgsel og forbrugsmønstre, nævner Sune Uhrenholt:


- Da salget til restauranter og hoteller begyndte at falde på grund af nedlukningerne, var
vi hurtige til at rette et øget fokus mod detailhandlen i særligt Asien og Afrika, hvor
efterspørgslen på fødevarer i høj kvalitet var stigende, fortæller direktøren.


Tilbagegangen inden for foodservice er således mere end opvejet af mersalg til
detailhandlen og kommer ikke mindst til udtryk ved, at salget af mejeri- og
grønsagsprodukter under varemærket Emborg er steget markant.


Væksten under Emborg-mærket er skabt gennem salg af nye produkter, som alle er
udviklet og sendt på markedet inden for de seneste 36 måneder. Det gælder blandt andet
ost, frosne bær samt en række plantebaserede alternativer til ost. Uhrenholt vil i de
kommende år udvide sin satsning på plantebaserede fødevarer.

Uhrenholt blev stiftet i 1978 af Frank Uhrenholt og har siden 2007 været ledet af sønnen Sune Uhrenholt. Virksomheden beskæftiger 220 medarbejdere på verdensplan.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Udvalgte artikler

Send til en kollega

0.08