23948sdkhjf

Fødevarefolk vil indføre pant på takeaway

"I 2020 indtog vi i Danmark cirka 22 millioner takeaway-måltider. Tænk, hvis emballagen havde en værdi af for eksempel fem kroner, som gjorde, at det blev tilbageleveret, vasket og genbrugt? Hvor meget engangsplastik kunne vi så undgå at producere?"

Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra andelsselskabet New Loop, der arbejder på at etablere "et forenet, cirkulært pantsystem til takeaway-emballage, ligesom Dansk Retursystem gennem årtier har virket for bryggerierne".

- Ideen er, at vi inviterer alle takeaway-leverandører til at eje deres egen emballage. Forbrugeren får sin takeaway-mad i kopper, skåle og beholdere, som har en pantværdi. Efter endt brug leveres emballagen tilbage til enten restaurant, udbringningstjeneste eller standere placeret rundt omkring i byrummet, skriver New Loop, som vil stå for etablering og drift af det cirkulære pantsystem.

Den afleverede emballage bliver afhentet af New Loop, hvorefter projektets vaskepartner, Dansk Mobil Opvask, vil vaske emballagen, så den igen er fødevaregodkendt. Og så bliver emballagen igen bragt ud til restauranten.

- Et stort bjerg

Indtil videre er tre andelshavere med i New Loop: Prolog Kaffebar, Grød og Letz Sushi. Tilknyttet projektet er også blandt andre DTU, CBS, Teknologisk Institut, Dansk Mobil Opvask og videnspartner Dansk Retursystem.

New Loop har søgt Innovationsfonden om støtte på 18 millioner kroner og Miljøstyrelsens Miljøteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram (MUDP) på tre millioner kroner til at udvikle pantsystemet. Desuden er der netop igangsat en crowdfunding-kampagne.

- Pantsystemet vil ikke være bæredygtigt fra starten, og det er vi meget åbne om, da returprocenten ikke forventes at være høj fra starten. Prioriteten er at få returprocenten forhøjet løbende og derved få emballagen ind i loop.

- Vi står foran et stort bjerg, der skal bestiges. Der er så mange elementer, vi løbende kan optimere og derved gøre hele pantsystemet CO2-reducerende, men det kræver, at vi tager de første hårde skridt, konstaterer Gitte Saaby Kjær, der er direktør i New Loop.

Hun har stiftet virksomheden sammen med Anders Morgenthaler, der har titel af marketingchef i emballageprojektet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11