23948sdkhjf

Snupper mere af markedet: Schulstad-direktør ser lys for enden af tunnelen

 Efter at have tabt tilsammen 65 millioner kroner de tre foregående år - og 41 millioner alene i 2019 - kom brødproducenten Lantmännen Schulstad ud af 2020 med et minus på 16 millioner kroner.

Det er ikke tilfredsstillende, men det er et klart tegn på, at pilen peger i den rigtige retning, konstaterer Schulstad-direktør Pernille Bang-Löwgren. 

Hun tiltrådte først topchefstillingen 1. februar i år, men var før da salgsdirektør i to år. Så hun kan under alle omstændigheder også glæde sig over at have andel i, at Schulstad i 2020 kom et pænt nøk nærmere at omsætte for en milliard kroner. Omsætningen blev på 989 millioner, cirka 52 millioner mere end året før.

- 2020 var et turbulent år for os som for alle andre. Corona har ikke haft negativ indflydelse på vores forretning, men vi har været meget fokuserede på at undgå smittespredning, med zoneopdelinger på bagerierne og hjemmearbejde for de administrative medarbejdere, fortæller Pernille Bang-Löwgren.

Tre faktorer

Som årsager til fremgangen på både top- og bundlinje fremhæver hun tre faktorer:

- Vi har øget salget af vores egne mærkevarer, vi har vundet markedsandele og vi har optimeret produktporteføljen.

- Sidstnævnte handler både om at introducere nye brød og om at droppe nogle af dem, der ikke sælger så godt. For eksempel fjernede vi sidste år nogle snackboller fra sortimentet. Mange forbrugere har skrevet, at de savner dem, men vi bliver nødt til at se på, hvad forbrugerne generelt rigtig gerne vil have, fastslår Schulstad-direktøren.

Hun peger på, at nye produkter i høj grad bliver godt modtaget - således stammer over 10 procent af omsætningen i 2020 fra brød, der er blevet lanceret i løbet af de seneste to år.

Ialt producerer Schulstad cirka 60 produkter under virksomhedens eget Schulstad-brand, hvortil kommer en række private label-produkter.

- Angående markedsandelene, så viser de seneste tal, at vi alene på rugbrødsmarkedet har øget vores andel med næsten fire procentpoint de seneste 12 måneder, når man måler på værdi, påpeger Pernille Bang-Löwgren.

- Endnu bedre i 2021

Om det vil lykkes hende og resten af Schulstad at få overskud på produktionen af frisk brød i 2021, tør hun ikke spå om.

- Jeg vil helst ikke sætte dato på, hvornår overskuddet kommer. Men vi regner afgjort med, at pilen stadig peger i den rigtige retning i 2021, siger hun.

Schulstad har i 2020 investeret for cirka 70 millioner kroner, blandt andet på at opdatere bagelinjer, købe ny ERP-software og flytte produktionen på Schulstads bageri i Viborg til Avedøre. 

Sidstnævnte skete i slutningen af året. I maj i år blev en linje, der producerer boller, flyttet fra søstervirksomheden Lantmännen Unibakes bageri i Hatting til Avedøre. Det betyder, at Schulstad nu har samlet al sin friskbrødproduktion på to bagerier, i Pandrup og i Avedøre, og at Unibake-bagerierne nu udelukkende har produktion af frosset brød. 

Nye Schulstad-investeringer er på vej, blandt andet hvad angår en overgang fra olie- og naturgasdrevne brødlinjer, så de i stedet kører på strøm. I den forbindelse fremgik det tidligere på måneden, blandt andet her hos Food Supply, at der allerede er truffet beslutning om at opgradere en linje i Avedøre, og at prisen vil blive 60-70 millioner kroner. Det er ikke korrekt.

- Det handler om, at vi er i gang med at se på, hvordan vi kan skifte til grøn strøm. Men der er ikke besluttet noget endeligt endnu, understreger direktøren.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094