23948sdkhjf

Sild er blevet et sommerhit

Traditionelt er det påske og jul, der rimer på sild og den dertilhørende snaps, men nu har den beskedne spisefisk muligvis kurs mod endnu en højsæson.

Sådan lyder det fra Tenax Sild, der står for størstedelen af det danske sildemarked, og som har bemærket en klar udvikling i sildesalget. For andet år i træk er danskernes appetit på sild nemlig steget markant i juni og juli, der ellers traditionelt har været nogle stille sildemåneder i detailhandlen.

– Det må være coronaen, der betyder, at mange flere holder ferien hjemme, og at vi spiser flere frokoster sammen. For sild er typisk noget, vi spiser sammen til frokost, når vi har god tid, lyder vurderingen fra Anette Ladefoged, adm. direktør i Tenax Sild.

En anden forklaring kan ifølge sildedirektøren være, at spisefisken ikke alene er blandt frokostbordets sundere proteinkilder, men også taler ind i en anden af tidens megatrends.

– Især silds bæredygtighed har vi oplevet en stor interesse omkring de sidste par år, fortæller Anette Ladefoged.

Hun håber, at den gryende trend bider sig fast i det danske, på samme måde som den for længst har gjort det hos vores svenske naboer.

– Derovre er sild og midsommer uadskillelige. Og sådan har jeg det egentlig også selv. Der er ikke noget bedre end en gammeldags modnet sild, nye kartofler, cremefraiche og dild

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078