23948sdkhjf

SuperBrugsen skærer i tilbudsaviser

Antallet af tilbudsaviser fra kæden er allerede reduceret med næsten 100.000 tryksager om ugen, og flere nedskæringer kan følge.
SuperBrugsen melder sig ind i debatten om tilbudsaviser med et lidt overraskende standpunkt.

- Jeg er ikke en stor fan af tilbudsaviserne. Grundlæggende tror jeg, at de fleste danskere har det lidt mærkeligt, når de kigger på den store bunke papir, som de modtager hver uge. De føler, at der er noget, som ikke er helt rigtigt her, og jeg deler den følelse, siger kædedirektør Michael Løve til Berlingske Business.

Fjerner 100.000 tilbudsaviser om ugen
Han oplyser, at SuperBrugsen allerede har reduceret antallet af udsendte tilbudsaviser med syv procent og at dette tal snart når 10 procent svarende til 100.000 tilbudsaviser om ugen.

- Jeg gjorde mig gerne endnu mere fri af tilbudsavisen, og vi arbejder også nu med forskellige tanker om, hvordan vi kan blive mindre afhængig af den, siger Michael Løve.

Også hos søsterkæderne Fakta, Kvickly, Dagligbrugsen og Irma har man taget konceptet op til revision, siger koncernchef i Coop, Jesper Lien.

- Min grundholdning er, at vi vil helst kun sende tilbudsaviser ud til dem, der læser dem. Alt andet er spild både miljømæssigt og økonomisk.

Ingen er interesserede i ulæste tilbudsaviser
Den holdning deler Mads Dahl Andersen, administrerende direktør i FK Distribution, som er landets største distributør af tilbudsaviser.

- Ingen er interesserede i at udsende tilbudsaviser, der ikke bliver læst, og derfor søger vi også at optimere anvendelsen ved at finde dem, der ikke læser aviserne, siger direktøren, som dog er træt af den ensidige mediedækning af tilbudsaviserne.

- Da jeg lavede analyser, der viste, at faldende antal tilbudsaviser fører til øgede priser i detailhandlen, så var I fuldstændig ligeglade. For det passer ikke ind i jeres kram. Det er meget sjovere at skrive om en ung pige, der taler godt om miljøet, siger Mads Dahl Andersen.

3 af 4 husstande modtager tilbudsaviser
Blandt pointerne i en undersøgelse fra august sidste år, som blev udsendt af Dansk Erhverv, var blandt andet, at cirka 90 procent af modtagerne bruger aktivt tilbudsaviserne samt at over 87 procent af det papir, der bruges til aviser, ugeblade og reklametryksager indsamles og genanvendes.

Det anslås i øvrigt, at tre af fire husstande i Danmark modtager tilbudsaviser svarende til cirka 1.400 tryksager årligt.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125