23948sdkhjf

Future Food tordner frem med økologi, convenience og nicher

Future Food med kontor i Haderslev har på 10 år samlet en håndfuld fødevarevirksomheder og er klar til at udnytte synergierne og erobre markedsdele. Overtagelserne er især speedet op inden for de seneste to-tre år.

Det drejer sig om Top Food, Hanegal, Grisogko, Leco Convenience Food og Nr. Onsild Slagtehus. Ifølge ledelsen repræsenterer de fem virksomheder tilsammen en omsætning lige i overkanten af 200 millioner kroner.

Ophavsmanden er Søren Hansen, der altid har arbejdet med fødevarer. Han er oprindelig uddannet mejerist og står i spidsen for Future Food som administrerende direktør og ansvarlig for produktionsselskaberne.

For 10 år siden mødte han via et netværk Michael Vadgaard Jørgensen, som indtil da aldrig havde haft med fødevareproduktion at gøre. Han er uddannet cand.merc. inden for marketing og levede af at være iværksætter.

Siden har makkerparret overtaget selskaber på stribe og har skabt en konglomeratlignende fødevarekoncern med ambitiøse vækstplaner. Michael Vadgaard Jørgensen har det kommercielle fokus og tager sig også af forretningsudvikling, herunder eksport.

- Vores målsætning har hele tiden været at opkøbe nichevirksomheder. Og at vi inden for de forskellige fødevaregrupper er nødt til at dygtiggøre og differentiere os, så vi har noget specielt at tilbyde markedet. En bred produktportefølje giver bedre samarbejdspartnere, vurderer Michael Vadgaard Jørgensen, der altid har interesseret sig for fødevarer og madlavning som privatperson.

Også de enkelte virksomheders håndværksbaserede produktionsmetoder har været afgørende i opkøbsstrategien, så Future Food har flere produktionstråde at spille på og bedre kan udnytte synergierne.

En af virksomhederne, Leco Convenience, er allerede flyttet til Grisogkos produktionslokaler i Haderslev. Nr. Onsild er den næste og bliver flyttet til samme matrikel omkring årsskiftet.

Agerer på hovedtrends

Michael Vadgaard Jørgensen ridser op, at virksomheden står på fire forretningsmæssige ben: Økologi, convenience, plantebaserede produkter (under udvikling) samt et ben, hvor der er fokus på at udvikle produkter, som matcher hjemmelavet kvalitet - a la det Nr. Onsild er kendt for.

- Vi oplever nogle hovedtrends på markedet, som peger på klimaforandringer, bæredygtighed og convenience, siger han og uddyber:

- Forbrugerne tænker mere og mere på bæredygtighed, og det stopper ikke. De vil også have mere tid til familie og hobby, og derfor vil conveniencesalget bare stige og stige de næste mange år, og det er sådanne hovedtrends, vi prøver at rette vores produktion ind efter.

Omdrejningspunktet i Future Food er at skabe mad, som smager godt.

- Ja, og som hjælper vores kunder med at få nogle gode, sunde måltider, præciserer Michael Vadgaard Jørgensen.

Han vender tilbage til hele klimadagsordenen, som gør, at det er endnu mere meningsfyldt at forsøge at bidrage til hele den omstilling, samfundet skal igennem.

- Vores fokus på økologi, det plantebaserede og convenience matcher i høj grad den omstilling, siger han og fremhæver, at Hanegals gamle motto ”Eat less meat” er mere aktuelt end nogensinde før.

Ny salgspartner

Salget af Future Foods produktportefølje (minus Hanegal) er outsourcet til det nystartede selskab True Food i Aarhus. Stort set alt, hvad Grisogko, Top Food, Leco Convenience Food og Nr. Onsild producerer, er samlet i et nyt brand, Grønt&Ko, som er ved at blive rullet ud i de danske dagligvarekæder.

- True Food har lige nøjagtig de kompetencer, vi har brug for. De er dygtige og har erfaring. Alternativt skulle vi selv opbygge en helt ny salgsorganisation fra bunden, og det tager tid. Samarbejdet med dem betyder, at vi kunne starte salget fra dag et. Vi opfatter dem som vores egen eksterne salgsafdeling, siger Michael Vadgaard Jørgensen.

På et andet område er der også tænkt i synergier. Virksomhederne deler for eksempel kvalitetschef, hr-funktioner og maskinpark.

- Nu skal vi have det hele til at spille sammen. Det er en større omgang, siger Michael Vadgaard Jørgensen, der forventer, at omsætningen er fordoblet inden for de næste fire-fem år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079