Ejerskabet af emballageproducenten Danapak Flexibles har været en dyr fornøjelse for Arla Foods, som efter et joint venture med østrigske Constantia Packaging i 2009 overtog det fulde ejerskab af virksomheden med base i Slagelse.
Årsregnskabet for 2011 viser et underskud efter skat på 86,6 mio. kr. af en omsætning på 426,2 mio. kr.
Dermed har Danapak kørt med røde tal på bundlinjen i fire af de sidste fem år, som samlet set har kostet knap 140 mio. kr.
Og med en nylig nedskrivning på 67 mio. kr. har Arla Foods været tvunget til at poste 80 mio. kr. ind i Danapak for at konvertere selskabets gæld til egenkapital.
- Man tester jo løbende, om indtjeningen i selskabet kan matche den bogførte værdi. Og det var ikke tilfældet i Danapak, så der var behov for at nedskrive værdien af aktiverne for at sikre en fornuftig sammenhæng mellem værdien og lønsomheden i selskabet, siger Frederik Lotz, der er Arlas koncernfinansdirektør, til Børsen.
Danapaks adm. direktør, Lars W. Hyldgaard, forventer, at bedre tider er undervejs. Nye maskiner er sat i sving og aktiviteten i 2012 har været bedre end de forgangne år.
- Vi er kommet for sent i gang med investeringerne i ny, vigtig kapacitet inden for emballage til farmaindustrien, og det har kostet os dyrt, siger han til avisen.