Aalbæk Specialiteter investerer millioner i produktionsudvidelse
Den midtjyske producent af økologiske charcuteri-produkter vil udvide med en ny produktlinje.
- Der er tale om et stort og komplekst setup, som kræver investeringer, og at kæderne kan se ideen i produkterne, samtidig med at de er enige med os i, at fremtiden spejler sig i nye og unikke fødevarer udviklet og produceret i Danmark, siger salgsdirektør Henry Franzen til Børsen.
Stigende råvarepriser kostede i regnskab
Aalbæk Specialiteter har ellers i seneste regnskabsår mærket, at det er hårde tider for mange forbrugere. På trods af en stigning i bruttoresultatet på små 3 mio. kr. til 38,4 mio. kr. faldt virksomhedens overskud med 2,8 mio. kr. og endte dermed på 4,4 mio. kr.
Ifølge administrerende direktør Peter Aalbæk skyldes tilbagegangen hovedsageligt, at råvarepriserne er steget, men at det samtidig ikke har været muligt at sende regningen videre til kunderne.
Han langer i samme ombæring ud efter de danske forbrugere, som han mener er blevet alt for fokuserede på pris i stedet for kvalitet. Dermed er konkurrencen fra udenlandske produkter blevet skærpet, selv om disse ifølge Peter Aalbæk ofte ikke er underlagt de samme økologiske krav som danske.