23948sdkhjf

Danske mejerier øger osteeksporten til fjerne markeder

Dansk ost ender i stigende omfang på markeder uden for Europas grænser. Det skriver mejeri.dk med henvisning til Mejeristatistikken 2021.

I Bahrain har forbrugerne fået smag for dansk ost – alene fra 2020 til 2021 steg osteeksporten til ørkenstaten fra 900 ton til 3.100 ton, og det er blot ét eksempel på, at danske mejeriprodukter er populære som aldrig før – også uden for Europas grænser.

 følge chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer Niels Ole Nielsen er eksporten af ost til lande uden for Europa et af de tal, der springer i øjnene. I løbet af de seneste fem år er den steget fra 64,9 millioner kilo til 81,5 millioner kilo sidste år.

- Statistikken viser, at mens den danske osteeksport til EU-landene har været nogenlunde konstant de seneste fem år, så er eksporten til forholdsvis små og fjerne nationer øget. Det underbygger den udvikling, vi ser i øjeblikket: At forbruget af mejeriprodukter kun stiger svagt i EU, mens det vokser i tredjelande, siger han til mejeri.dk.

Flere rekorder

I 2021 satte mejeribranchen flere rekorder. Det gjaldt for eksempel eksportværdien, der nåede op på 21,08 milliarder kroner, og skyhøje priser på smør fik mejerierne til at skrue op for smørproduktionen, der satte rekord med knap 80 millioner kilo.

Til gengæld blev der for første gang i 10 år produceret mindre mælk ude på gårdene. Mælkeindvejningen faldt således fra 5,66 milliarder kilo i 2020 til 5,64 milliarder kilo sidste år.

Den årlige mejeristatistik udgives i et samarbejde mellem Mejeriforeningen og Landbrug & Fødevarer. Siden statistikken blev udarbejdet for godt 70 år siden, har den danske mælkeproduktion i høj grad ændret sig:

For eksempel var der i 1950 184.800 mælkeproducenter, som tilsammen havde knap 1,6 millioner køer; i 2021 var de tilsvarende tal 2.575 mælkeproducenter og 559.000 køer, nævner mejeri.dk.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078