23948sdkhjf

Væksten i salg af havremælk og plantebøffer stilner af

Efter flere år med eksplosiv efterspørgsel er væksten i salget af plantebaserede varer ved at stagnere. 

De store vækstkurver påvirkes af inflation og forbrugernes forstærkede fokus på tilbud og lave priser, skriver Børsen

Nye tendenser har ramt supermarkederne og det mærker man også i Coop og i konsulentvirksomheden Boston Consulting Group, skriver Børsen.

Udviklingen ses ikke kun i Danmark, men også i Nordamerika og resten af Europa. Eksempelvis er aktiekursen på de børsnoterede planteselskaber Beyond Meat fra USA og Oatly fra Sverige i løbet af de seneste 52 uger faldet med omkring 85 procent.

Malte Poulsen, der er partner og associate director i Boston Consulting Group, fortæller til avisen, at den lavere vækst i plantebranchen skyldes forskellige forbrugertendenser, men der er ikke kun dårligt nyt for de plantebaserede alternativer:

- En del forbrugere vil for eksempel spise mere ris, linser og bønner på bekostning af kød. Det er billigere at bruge linser i lasagne end oksekød. Og efter store prisstigninger på mejeriprodukter vil nogle også skifte til de plantebaserede alternativer til smør, fordi de nu er billigere end smør, siger han.

Kommenter artiklen (1)
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Eksport af dansk økologi buldrer afsted - to kriser kan påvirke udviklingen
Virksomhed omdanner madaffald til grøn energi
Dagrofa henter erfaren profil til koncernledelsen - skal stå i spidsen for "offensiv" strategi
Millionsalg: Palle Skov Jensen er nu helt uden tilknytning til sin tidligere bøfhuskoncern
Efter to konkurser på under et år - Bronuts sælger ud af alt
Millionær har skabt en ny succes i fødevarebranchen
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
RetailNews
PlastForum DK

Send til en kollega

0.11