23948sdkhjf

Økologiske mejeriprodukter er stærkt tilbage i de store køkkener

Efter to år med coronanedlukninger nærmer mejeriernes salg til foodservice sig nu igen det normale, og især de økologiske mejeriprodukter er gået frem.

De økologiske varianter af mejeriprodukter fylder godt i køkkenernes kølerum på sygehuse, i kantiner og andre storkøkkener. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at der i 2021 samlet set blev solgt mejeriprodukter til foodservice for 1,77 milliarder kroner, og heraf udgjorde de økologiske mejeriprodukter 565 millioner kroner, svarende til 32 procent, skriver mejeri.dk.

Især økologisk drikkemælk er efterspurgt – 53 procent af al den mælk, der bliver solgt til foodservice, var i 2021 økologisk, mens andelen for syrnede produkter (eksempelvis yoghurt), fløde og smør var på 39 procent, og økologisk ost udgjorde godt 16 procent.

Mejeriernes samlede salg til foodservice både i 2021 og her i 2022 er fortsat lavere end i 2019, der anses for at være det seneste normale år, inden coronanedlukninger. Til gengæld kan landets største leverandør til foodservice, Arla Pro, konstatere, at de økologiske produkter nu er tilbage på samme niveau som i 2019.

- Set i forhold til mængder ligger mejeriernes samlede salg til foodservice i de første otte måneder af 2022 på indeks 94,5 i forhold til "normalåret" 2019. De økologiske varianter er imidlertid kommet op på samme niveau som i 2019,  fortæller Customer Category Manager i Arla Pro Christian Dalsgaard Nielsen til mejeri.dk.

Han påpeger, at indekstallet for i år er præget af, at der også blev lukket ned for blandt andet restauranter i januar og til dels februar på grund af corona.

Økologien holder fast trods prisstigninger


I år er priserne på mejeriprodukter, ligesom stort set alle andre fødevarer, steget på grund af inflationen, og hos Arla Pro har man nøje fulgt med i, om det har påvirket indkøbsmønsteret.

- Nogle kunder ville måske vælge at udskifte de økologiske varianter med konventionelle produkter, men vi har ikke set nogen større generelle ændringer i købsmønsteret siden januar, fortæller Christian Dalsgaard Nielsen.

Offentlige institutioner var i 2021 den største aftager af økologiske varer, der udgjorde 32 procent  af deres samlede indkøb. Det viser tallene fra Danmarks Statistik. 

Hos offentlige kantiner var den økologiske andel på 18 procent mens den hos private kantiner udgjorde 16 procent. Hos hoteller, restauranter og lignende var tallet otte procent, men det er måske ved at ændre sig.

- Vi ser, at der er kommet større fokus på økologi blandt restauranter og hoteller, så det er et område, der vækster, siger Christian Dalsgaard Nielsen.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Kapitalfond skyder igen trecifret millionbeløb i Lagkagehuset
Tidligere Daloon-ejer har købt sig ind i ambitiøs snackproducent
Tæt på hver anden dansker forsøger at skære ned på kødet
Kaffekæde skal betale 40.000 kroner for at afvise kontanter
Store planer: Amanda Seafoods vil gå helt nye veje
Skagenfood har købt op på Fyn og overtaget direktørpost
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
RetailNews
PlastForum DK

Send til en kollega

0.094