23948sdkhjf

Emballageekspert klar med fif om "de rigtige valg"

Forbrugere og indkøbere famler i valget af miljørigtig emballage og mærkning af emballagen. Det er uklart for mange, hvad der er reel bæredygtighed, og hvornår der er tale om greenwashing.

Det konstaterer trykkeri- og emballagevirksomheden KLS Pureprint om årsagen til, at virksomheden nu udgiver en såkaldt hvidbog om emnet.

Ifølge KLS Pureprint og bogens forfatter, Gitte Haar, bør virksomheder slet ikke bruge ordet bæredygtighed, men fokusere på at finde de mest skånsomme materialer i en cirkulær økonomi. 

Der findes i dag ikke noget entydigt valg af materiale, som sikrer det mest miljøskånsomme emballagevalg. Det er komplekst at foretage et miljørigtigt valg, fordi en stor del af emballagen i dag kun bruges én gang og derefter brændes eller ender i naturen, påpeger Gitte Haar, der driver Center for Cirkulær Økonomi.

- Der er desværre mange myter og fordomme om emballagemateriale. Kun én ting er afgørende for, om et materiale er skånsomt, og det er, at det indgår i en cirkulær økonomi og er både genanvendt samt genanvendeligt. 

- De vigtigste råd er at lade være med at overemballere og at beskytte produktet bedst muligt, da miljøpåvirkningen oftest er størst fra produktet og ikke fra emballagen. Men nu hvor 30 procent af husholdningsaffaldet er emballage, er der brug for at få omstillet emballagen til genbrug og genanvendelse, siger hun i forbindelse med bogudgivelsen.

Forbrugerfordomme

Hun nævner også, at det er vigtigt, at producenter i alle brancher tager valg baseret på viden og dokumentation, og ikke på forbrugernes oplevelse, som ofte bygger på fordomme og forestillinger. 

- Mange tror,  at det er selve materialevalget, som er afgørende for, om emballagen er skånsom – det er en skrøne. Det afgørende er, om materialet indgår i en cirkulær økonomi, er genanvendt og genanvendeligt., fastslår Gitte Haar.

Hos KLS Pureprint fortæller kommerciel direktør Kasper Larsen, at virksomeden oplever at der er brug for viden til at tage de konkrete materialevalg og sikre sig, at materialerne er genanvendelige. 

- Derfor har vi valgt at udgive hvidbogen, som gennemgår de forskellige materialer til brug for emballage og opstiller fordele og ulemper ved de forskellige materialer. Det kan bruges som vejledning i virksomhedernes materialevalg, siger han.

Producenter bliver mødt af nye krav til emballage fra det udvidede producentansvar, som træder i kraft 1. januar 2025. Det resulterer også i, at emballageproducenter i disse år oplever en stigende efterspørgsel på udskiftning af materialer til emballage generelt, og til fødevareemballage i særdeleshed, påpeger KLS Pureprint.

Virksomheden lancerer bogen i november.

KLS Pureprint, med afdelinger i Hvidovre og Åbyhøj. hentede i 2012 Gitte Haar ind og bad hende om at være med til at gøre KLS Pureprint til verdens grønneste trykkeri. Hun fik plads i bestyrelsen og titel af udviklingsansvarlig, og har siden da haft en stor andel i virksomhedens overgang fra at være bæredygtigt trykkeri til også at være bæredygtig emballageproducent.

Kommenter artiklen
Tip redaktionen
Medlemmernes egne nyheder
Se alle medlemsnyheder
Mest læste
JOB i FOKUS
Gå til joboversigten
Seneste nyheder
Se seneste nyheder
Udvalgte artikler
Udvalgte nyheder fra forsiden
Prins Joachim tabte igen penge hos fødevareproducent
Danmarks største tomatproducent tager "kæmpe risiko" med ny salatfabrik
Amerikaner med burgertruck har store planer
Kapitalfond skyder igen trecifret millionbeløb i Lagkagehuset
Tidligere Daloon-ejer har købt sig ind i ambitiøs snackproducent
Tæt på hver anden dansker forsøger at skære ned på kødet
Andre Nordiske Medier
Metal Supply DK
RetailNews
PlastForum DK

Send til en kollega

0.142