23948sdkhjf

Pessimismen aftager fortsat hos danske forbrugere

For fjerde måned i træk er danske forbrugere i februar begyndt at se lysere på den økonomiske situation

Forbrugerne så i 2022 historisk mørkt på den økonomiske situation i Danmark, men siden da er humøret gradvist blevet bedre.

I februar aftog pessimismen således for fjerde måned i træk. Det viser Danmarks Statistiks barometer for forbrugertilliden for februar.

Det er en glædelig nyhed, at humøret bliver bedre, i takt med at det værste inflationschok har lagt sig. Det skriver Brian Friis Helmer, privatøkonom hos Arbejdernes Landsbank, i en kommentar.

- Vi skal dog ikke kippe for meget med flaget, for forbrugertilliden er hamrende lav, og danskerne er stadig mere pessimistiske end under finanskrisen og coronakrisen.

- Inflationen rammer bredt blandt danskerne, og det er med til at holde humøret langt under frysepunktet, lyder det.

Forbrugertilliden måles ved at spørge til en vurdering af dansk økonomi og forbrugernes egen økonomi nu sammenlignet med for et år siden samt forventningerne til det næste år.

Her kan forbrugerne svare på en skala fra meget positiv til meget negativ. Det omregnes til en talværdi, så de mest positive svar får en værdi på 100, mens de mest negative svar får en værdi på minus 100.

For januar lander forbrugertilliden på minus 25,1.

/ritzau/

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078