Frankly Juice går all in i 2023: - Vi har alt at vinde. Vi har et bedre produkt
Nye ejere, ny maskinpark og en igangværende rebranding-kampagne.
Juiceproducenten Frankly Juice med produktion i Brøndby har rykket sin forretning markant de seneste to år og nu er de to stiftere Christian Bowall og Christian Seiersen klar til at bide skeer med store konkurrenter som Rynkeby, Innocent og udenlandske spillere.
I 2021 omsatte juiceproducenten for knap 28 millioner kroner og fik sit første overskud siden stiftelsen i 2014 på over 1,2 millioner kroner.
I begyndelsen af 2022 solgte stifterne 70 procent af Frankly Juice til investorparret Rasmus og Ann Forup Helmich for et ukendt beløb.
- Vi er vækstet mere end 20 procent i et kriseår, som ingen havde forudset komme. Og som de eneste i branchen har vi ikke lavet prisstigninger. Det er vi ret stolte af. Vi har samtidig investeret i et større og fremtidssikret produktionssetup, så vi har et rigtig godt og solidt udgangspunkt for fremtiden, siger Ann Forup Helmich.
Sammen med Ann og Rasmus Forup Helmich og og de nye ansigter i bestyrelsen har administrerende direktør Christian Bowall, og Christian Seiersen, der er kreativ chef, en ambition om at vækste 70-80 procent i de kommende år.
- En stærkere ejerkreds har sikret os en anden forhandlingsstyrke hos banker og en større gennemslagskraft i detailkæderne, fortæller Christian Bowall.
Sidste år havde Frankly Juice målsætninger om at vækste 35 procent, men efter et udfordrende år med et uroligt marked som følger af krigen i Ukraine, hvor ”detailbranchen var forsigtig”, endte juiceproducenten med en vækst på godt 20 procent.
2022 endte derfor med ”et lille minus” på bundlinjen, men det skyldes hovedsageligt massive investeringer i en ny maskinpark, forklarer Christian Bowall.
- Vi har heldigvis rigtig mange loyale kunder, og samtidig har vi formået at bygge mere på. Vi vækster i øjeblikket en del mere end vores konkurrenter, men vi har selvfølgelig også en del mere fleksibilitet end for eksempel Rynkeby, der på grund af deres størrelse har sværere ved at rykke rundt på tingene end os.
Ro på bagsmækken
Det er en kæmpe omvæltning at gå fra at være en mindre virksomhed med små pressemaskiner til at investere i en større maskinpark, og derfor handler det nu for Christian Bowall og Christian Seiersen at blive bedre til at optimere processerne, mens producenten vokser i et kontrolleret tempo.
- I bund og grund handler det for os om at få lidt mere ro på bagsmækken og blive så skarpe og effektive som muligt. Nu har vi fundet de rigtige produktionsmetoder og skal ikke investere mere foreløbigt. Til gengæld har vi nu kapaciteten til at sige til branchen, ”at vi gerne vil inviteres til at sidde med ved de større borde”, siger Christian Seiersen.
- Vi vil gerne byde ind på større ordre med større volumen. Vi har alt at vinde i 2023 for vi har et bedre produkt, tilføjer Christian Bowall.
I første omgang har stifterne målsætninger om at sætte sig kraftigt på markedet i Danmark, men stifterne afviser ikke, at udlandet også har interesse.
- Vi har lige været til Biofach-messen (fødevaremesse i Nürnberg red.). Hvis vi er heldige, får vi nogle kontakter, der betyder, at vi kan intensivere ekspansionen til andre lande i slutningen af året.
I forvejen sælger Frankly Juice til Island, Baltikum, Sverige og Holland.
Regnskabsår | 2021 | 2020 | 2019 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 6,4 | 2,6 | 2,0 |
Resultat af primær drift | 1,1 | -1,8 | -1,9 |
Resultat før skat | 0,6 | -2, | -2,4 |
Årets resultat | 1,1 | -2,2 | -2,3 |
Balancestatus | 9,9 | 5,6 | 5,0 |
Egenkapital | -2,3 | -3,4 | -5,3 |
Kilde: CVR |