I efteråret godkendte Konkurrencestyrelsen en fusion mellem norske Arcus og Pernod Ricard Danmark. Dog var betingelsen, at Arcus blandt andet skulle frasælge snapsemærket Brøndums, der dækker cirka 15 procent af det samlede salg af akvavit i Danmark.
Norske Arcus-Gruppen ejer efter fusionen både Linie Akvavit, Gammel Dansk, Malteserkreuz og Aalborg Akvavit, og derfor er tiden nu kommet til at sælge Brøndums. Både danske og internationale interessenter er inviteret til at byde på snapsen gennem Audon Partners, skriver Arcus i en pressemeddelelse.
- Der er tale om markeder, som i forvejen er meget koncentrerede. Salget af Brøndums betyder, at en af de nuværende, mindre konkurrenter kan blive styrket, eller at der kan komme en helt ny aktør ind på markedet, sagde direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing, om sagen i efteråret.
Uden forpligtigelserne ville fusionen have begrænset konkurrencen på salg af snaps i detailhandlen og hotel- og restaurationsbranchen betydeligt. Forpligtelsen til at sælge Brøndums betyder, at fusionen ikke vil hæmme konkurrencen om salg af akvavit i Danmark.
I det seneste regnskabsår blev der solgt 700.000 liter Brøndums Akvavit i Danmark.