Ved hjælp af deres mad O-meter og med hjælp fra Big Data har Coop fået analyseret de indtil nu store mængder ustrukturerede data. Det skriver Berlingske Business.
I løbet af de sidste fire år er godt 1.000 danskere blevet spurgt hvad de har spist i dagens løb. Over en million måltider er derved blevet dokumenteret.
Koblet med demografiske data som køn, alder og bopæl giver det Coop helt ny indsigt i, hvordan og hvornår danskerne bruger de fødevarer, de køber, siger analysechef Lars Aarup ifølge Berlingske Business.
- Salgstal fortæller om, hvilke varer der bliver købt i hvilke butikker, men vi kan ikke se, hvornår disse varer bliver brugt og til hvad. Det er værdifuld viden. For eksempel falder salget af rugbrød med 1-2 procent årligt, men med mad-O-meter kan vi se nettoudviklingen, og her er der segmenter, hvor forbruget faktisk er stigende.
- Det er de ustrukturerede data som fritekster, der er rigtig spændende. Man begrænser ikke respondenternes udfaldsrum. For os handler Big Data basalt set om at kunne lave fritekster til ettaller og nuller, som en maskine kan forstå, og det er lykkedes os. For eksempel har vi et filtersystem, der indfanger alle måder at stave yoghurt på, siger Lars Aarup.