23948sdkhjf

Temadag for gymnasielærere: ghettolitteratur 2.0

Sælges
Stand
Ny
Undervisningsregion
Danmark
Periode(r)
20. oktober 2020

20. oktober 2020

I forlængelse af den vellykkede første temadag om "Ghettolitteratur”, udbyder vi nu version 2.0. Denne anden temadag om ”dansk ghettolitteratur” henvender sig både til nye interesserede og til de tidligere kursister, der vil bygge videre på version 1.0.

Første del af temadagen fortæller den danske ghettos litteraturhistorie og giver i den forbindelse forslag til nye koblinger mellem samtidige og ældre tekster, ligesom vi går på tværs af genrer og medier. Vi bruger dansk og skandinavisk litteratur til at udfordre den officielle historieskrivning, men bruger også en aktuel problemstilling til at udfordre vores undervisning i litteratur. Især skal vi se på hvordan ”ghettoen” som litterært emne kan åbne samtidslitteraturen på en anden måde end begreber som indvandrerlitteratur eller multikulturel litteratur gør det. Man får her noget med hjem der er lige til at bruge i undervisningen efterfølgende. 

I anden del zoomer vi ind på vores egen verden: Skolen. Både i den offentlige debat og i mange tekster fra den danske ghettolitteratur fylder urolige drenge meget. Derfor har vi inviteret Aydin Soei til en forfattersamtale. Han optræder både i sin egenskab af skønlitterær forfatter til romanen Forsoning. Fortælling om en familie (2016) og som sociolog. Soei har et selvstændigt blik rettet mod en gruppe drenge og unge mænd der udvikler den vrede og afvisende holdning til mainstream-Danmark som Soei kalder modborgerskab – senest i Omar og de andre (2018). Samtalen handler derfor om den danske ghettoproblematik i almindelighed og ”antiskolekultur og drenge der falder udenfor” i særdeleshed.

Tekstuddrag med mere vil foreligge på forhånd, så dagens workshop-arbejde bliver kvalificeret og brugbart i den efterfølgende undervisning. Dansklærere i de gymnasiale uddannelser får her en tematisk tilgang til nyeste tid og medier - umiddelbart anvendelig viden, vinkler og greb på nye beskrivelser af danske ghettoer i mange genrer, farver og formater.

Målgruppe: Gymnasielærere i dansk

Arbejdsformer: Temadagen veksler mellem faglige oplæg, diskussioner og arbejde i mindre grupper/workshop med henblik på udarbejdelse af faglige og flerfaglige forløb med konkret materiale til brug i efterfølgende undervisning.

Materialer:  Ca. 2 uger før kursusdagen modtager deltagerne et link til en kursushjemmeside, hvor der ligger relevant materiale, som deltagerne bedes læse inden kurset. Endvidere vil forskerne lægge elevorienteret materiale (f.eks. korte tekster, billeder, filmklip, hjemmesider) til brug for den efterfølgende undervisning i temaet/emnet samt udarbejde faglige og flerfaglige forløb med konkret materiale til brug i efterfølgende undervisning.



Send til en kollega

0.162