23948sdkhjf

Juice-virksomhed: Vi fortsætter massive investeringer

Sunquick og Suntop er efterspurgte læskedrikke på markeder uden for Europa. Derfor fortsætter Co-Ro Food med at investere store summer i nye fabrikker i både Kina og Sydøstasien.
Kigger man på det netop offentliggjorte regnskab for 2012, kan Co-Ro Food atter glæde sig over vækst, selvom markederne i Europa ikke pt. viser sig gunstige. Finanskrisen er stadig et hot issue - både i USA og Europa - hvor markedet er stagneret, eller sågar gået tilbage. Det fortæller adm. direktør Ole Jørgensen til Food Supply.

- Vi får tæv i Europa, siger jeg dig. Og vi kan hverken gøre fra eller til - det er simpelthen vilkårene lige nu, siger Ole Jørgensen.

Til gengæld er det så yderst positivt, at Co-Ro Food har en voksende forretning længere mod øst.

Selskabets samlede nettomsætning rundede i 2012 godt 1,6 mia. kr. fra 1,4 mia. kr. i 2011. Bruttoresultatet steg fra knap 416 mio. kr til godt 532 mio. kr. Også egenkapitalen voksede i perioden og landede ved årets udgang på 923,5 mio. kr.

Udvikling hjemme – salg og distribution ude
Co-Ro Food arbejder efter Coca Cola-modellen. Virksomheden fremstiller et superkoncentrat på fabrikken i Frederikssund, som videredistribueres til datterselskaber eller franchise-selskaber worldwide. Når koncentratet når frem, forarbejdes og tappes færdigproduktet på enten karton eller flaske. Al teknologi og knowhow er samlet på moderfabrikken i Danmark, ligesom det er herfra alle markedsføringsaktiviteter tager afsæt.

- Vi vil fortsat investere i at effektivisere og rationalisere produktionen i Frederikssund, fortæller Ole Jørgensen om fremtidsperpsektiverne for den danske enhed.

Det smager jo godt
Co-Ro Foods hovedforretning udspiller sig imidlertid i Mellemøsten, Sydøstasien og Kina - og ifølge Ole Jørgensen er alle tre markeder i vækst - båret af de to brands Sunquick og Suntop. Herhjemme kender vi også Co-Ro Food fra frys-selv-isen Sun Lolly og Sun-C eller Original Juice.

- Kernen er at lave noget, der er ”affordable” for kunderne og frem for alt lave noget, der smager godt og lige nøjagtig der har vi ramt plet, siger Ole Jørgensen godt tilfreds.

I februar i år åbende Co-Ro Food en ny fabrik i Kina og ifølge juice-direktøren er strategien fortsat at vokse på eksisterende markeder og åbne nye markeder. Co-Ro har pt. tre datterselskaber, henholdsvis et 100%-ejet i Kina og to 50%-ejede selskaber i henholsvis Malaysia og Saudi Arabien.

For 2013 venter juice-selskabet et resultat på niveau med 2012.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109