23948sdkhjf

Sojaproteiner lander i dansk detailhandel

Det vegetabilske soja-produkt Soy4You har taget sin jomfrutur fra varelageret på Fyn til Rema 1000 butikker landet over.
Det innovative sojaprodukt Soy4You, som Agger Foods står bag, lanceres nu på det danske marked. Forud er der gået år med udvikling og test af det nye grønne fødevareprodukt, der via sit høje proteinindhold kan anvendes som et alternativ til kød.

- I uge 40 sendte vi de første paller af sted og produkterne skulle gerne være på hylderne i samtlige Rema 1000 butikker i denne uge. Og i næste uges tilbudsavis kører kæden en stor kampagne for netop vores produkt, fortæller en glad Søren Meng Nordby, salgs- og marketingdirektør i Agger Foods.

Rema 1000 var først til mølle og i løbet af de næste 14 dage tager også Irma Soy4You ind i sit sortiment. Allerede fra januar-februar måned næste år er det målet at opnå en stor national distribution - hvorefter fokus rettes til de øvrige nordiske markeder. Længere ude i fremtiden kigger Agger Foods mod Storbritannien, men det bliver formentlig først engang i 2015, oplyser Søren Meng Nordby.

Innovativt produkt med mange anvendelsesmuligheder
For to uger siden blev Agger Foods præmieret for at høre til blandt Danmarks mest innovative virksomheder i en konkurrence udskrevet af Uddannelsesministeriet og Rådet for Teknologi og Innovation. Således modtog Agger Foods stifter og ejer, Poul Agger, InnovationSTORM-prisen for sit visionære produkt. Og ud over anerkendelsen modtog han samtidig en check på 100.000 kroner.

- Det er en vanvittig stor anerkendelse for det, man knokler for hver dag. Vi vandt den visionære pris som viser, at vi har fat i noget, der har sin berettigelse og er relevant. Og pengene, der fulgte med, bliver højst sandsynligt brugt til markedsføring, fortæller Søren Nordby og uddyber de udfordringer, Agger Foods står over for på netop det område.

- Soy4you er et produkt, der skal ruske op i folk. Det er unikt og aldrig set før, og derfor skal vi ikke kun fokusere på at skabe kendskabsgrad, men derimod have decideret fat i forbrugerne, så de kan lære, hvad produktet indeholder og hvordan det kan bruges hjemme i køkkenet, forklarer han.

Produktet er fremstillet af sojabønner med et ekstremt højt indhold af protein og kostfibre og kan derfor bruges som et alternativ til kød. Det har blandt andet den fordel, at man på det samme dyrkningsareal kan brødføde 30-50 gange så mange mennesker, som man kan med kød. Derudover bruges der 95 procent mindre vand og udledes 90 procent mindre CO2 i produktionsfasen. Selve produktionen og bearbejdningen af sojabønnerne foregår i Frankrig og Canada, mens pakning og distribution foregår fra Fipros på Fyn.

Udover detailhandlen lanceres Soy4You også til foodservice-sektoren via de store cateringgrossister.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093