23948sdkhjf

Mærkevareproducenter kæmper for mere hyldeplads

Mærkevarevirksomhederne er i skarp konkurrence med dagligvarekædernes egne mærker og må ty til nye metoder for at komme på hylderne.
Dagligvareprodukter fra kædernes egne mærker som Budget og X-tra har vundet stor indpas på hylderne i de danske supermarkeder. Mærkevarevirksomhederne er derfor i skarp konkurrence og må ty til andre metoder for at komme på hylderne. Et nyt markedsføringskoncept, der henvender sig til de trængte producenter, er netop lanceret i blandt andet Dansk Supermarked.

- Danmark er ved at udvikle sig til et ’privat label land’. Mærkevarevirksomhederne er presset, og vi ønsker at hjælpe dem med at sparke benene væk under indkøberne og skabe et større indsalg, siger Jens Schmidt, der står bag det nye markedsføringskoncept og dealsite, Eventme.

Produkter, der er med i Eventme, får et medfølgende værdikort, som giver 50 procent i rabat på én billet til flere end 100 kulturelle oplevelser inden for kategorierne sport, biograf, teater og familieforlystelser i hele Danmark. Og denne merværdi får forbrugerne så med oveni, når de vælger et Eventme-produkt.

Nyt pust i detailhandlen
Dansk Supermarked hilser den nye kampagneform velkommen.

- Det er vigtigt for os, at vi kan tilbyde vores kunder noget nyt og spændende, og som repræsenterer en større værdi end blot en liter mælk. Det kan vi med Eventme, der er en helt ny kampagneform, som vi ikke har set tidligere inden for dansk detailhandel, siger Karin Sommer, marketingchef i Føtex og fortsætter:

- Eventme giver kunderne en super god oplevelse. Det er en positiv udvikling i vores sortiment og helt nyt, at vi nu kan sælge så bred en vifte af kulturelle oplevelser i et supermarked.

Naturpharma: Merværdien er afgørende
Ifølge Mads Bødtcher-Hansen, direktør i Natupharma, har mærkevarevirksomhederne brug for at tilføre produkterne ekstra værdi og sikre, at netop deres varer kommer på hylden og derfra ned i indkøbskurven:

- Eventme giver Natupharma og andre mærkevarevirksomheder en mulighed for at få en dialog med dagligvarehandlen, som er helt unik og uden fortilfælde. Den investering, vi gør i Eventme, kommer hjem igen ved en marginal omsætningsfremgang. Udbyttet er samtidig, at vi vinder markedsandele fra konkurrenterne, forklarer Mads Bødtcher-Hansen.

Fitness Pharma er de første produktpartnere i Eventme og har de fire bedst sælgende kosttilskudsprodukter med i den første kampagne, der løber af stabelen netop nu. Produkterne forhandles af Dansk Supermarked, Coop, Supergros, Løvbjerg, Matas, helsebutikker og udvalgte apoteker.

Bag Eventme står Kulma Danmark, der siden 2009 har specialiseret sig som shoppermarketing bureau og levering af loyalitetskampagner til detailkæderne. Virksomheden tæller 6 medarbejdere i Danmark og arbejder bl.a. for Sunset Boulevard, Castus, Schulstad, Natupharma, SCA og Løvbjerg Supermarked.
Kommenter artiklen (3)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08