Irma luger ud i buræggene
Inden for et år vil Irma udfase alle buræg i egne forarbejdede varer.
Buræg ryger først
Det nye partnerskab har sat flere specifikke mål. Det første er at udfase alle buræg i Irmas egne forarbejdede varer indenfor det næste år.
Hver dansker spiser ifølge Landbrug og Fødevarer i gennemsnit et æg på alle hverdage året rundt – eller ca. 250 stks pr. år. Mange af æggene får vi dog indirekte, i færdigretter, i bagværk, i mayonnaise og mange andre produkter – og her er det ofte buræg, der anvendes.
Dyrenes Beskyttelse har netop nu i en stor kampagne fokus på de skjulte buræg, der indgår som ingrediens i fødevarer, og derfor roser foreningen Irmas tiltag som et stort og vigtigt skridt i den rigtige retning.
Salget af dyrevelfærdsprodukter skal op
Irma vil i øvrigt arbejde for at øge udbuddet af dyrevelfærds-alternativer i hele sortimentet fra kød og pålæg til mejeri-produkter og har sat sig det ambitiøse mål at øge omsætningen af dyrevelfærdsprodukter såsom økologi og friland med 50 pct. på seks år.
- Vi ved, at dyrevelfærd ligger vores kunder meget på sinde, og vi ønsker at være lokomotiv for store forbedringer indenfor dyrevelfærd i detailhandlen i Danmark, siger Jesper Uggerhøj, direktør for Irma.
Han fortsætter:
- Hele Coop har øjnene stift rettet mod at øge madkvaliteten i Danmark, og her spiller dyrevelfærd selvfølgelig en stor rolle. Sammen med Dyrenes Beskyttelse og deres ekspertise kan vi nu tage dyrevelfærden et godt stykke længere i Irma - og forhåbentligt på sigt i hele Danmark.