23948sdkhjf

Geia Food buldrer frem i Skandinavien

Succesrig forretningsmodel nærmer sig en milliard i omsætning
Aalborg-virksomheden Geia Food, der leverer fødevarekoncepter til detailhandlen, har stor succes på eksportmarkedet.

Alene på det finske marked har virksomheden set en tredobling af omsætningen, siden Geia Food etablerede et datterselskab i Finland i februar sidste år. På det norske marked har der været en fordobling i samme periode, og tilsammen er det med til at gøre Geia Food til en af de største såkaldte solution providers inden for frost, køl, kolonial og drikkevarer i Skandinavien.

Og der er plads til meget mere vækst, vurderer Geia Foods CEO, Claus Ravnsbo. Virksomheden regner med yderligere at kunne fordoble omsætningen på det finske marked i løbet af de næste to år og på det svenske i løbet af de næste tre.

- Enormt potentiale

Claus Ravnsbo ønsker af konkurrencemæssige hensyn ikke at oplyse, hvor mange millioner Geia Food omsætter for i de enkelte lande, men samlet set var omsætningen i 2014 på knap 988 millioner kroner og resultatet efter skat på 15,8 millioner. Begge dele vil utvivlsomt vokse, forudser direktøren, som i første omgang glæder sig til at runde en omsætning på en milliard.

- Vi er jo ikke en produktionsvirksomhed, men repræsenterer producenter fra hele verden. Denne forretningsmodel har man ikke været så vant til på de andre skandinaviske markeder, og derfor er der et enormt potentiale i hele Skandinavien. Det er en model, som bare fungerer, siger Claus Ravnsbo til Food Supply.

Han henviser til, at Geia Food har et tilbundsgående markedskendskab med lokal repræsentation samt en fokuseret salgsstrategi gennem egne key account managers. Det betyder, at mange producenter, der gerne vil levere til skandinaviske detailkæder, vælger at samarbejde med Geia frem for selv at stå for eksporten.

- Vi har de seneste tre år fokuseret på at vækste vores udenlandske forretning. Det danske marked er stadig vores største, men med den forventede vækst på det finske, norske og svenske marked får vi en god balance i virksomheden og spreder vores forretning ud på flere markeder, påpeger direktøren.

Geia Food har leverandører fra ikke mindst Europa, Asien og Sydamerika, og aftagerne er primært detailkæder.






Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11