23948sdkhjf

Cult dømt for at bruge vold som virkemiddel

Skal betale bøde på 100.000 kroner for ulovlig reklame
Energidrik-producenten Cult er blevet dømt for i en reklamefilm rettet mod børn og unge at have overtrådt markedsføringsloven ved indirekte at opfordre til vold eller bruge vold som virkemiddel på en utilbørlig måde.

Dommen er afsagt i en byretssag anlagt af Forbrugerombudsmanden, og det er første gang, at retten afsiger dom i en sag om vold i reklamer, skriver forbrugerombudsmanden.dk.

I sin dom lægger Retten i Aarhus blandt andet vægt på, at filmen reklamerede for et produkt, der lovligt kan købes og drikkes af børn, at hovedpersonen i filmen er mindreårig, og at filmen kunne ses af børn - både på Cults egen hjemmeside og på sociale medier som YouTube.

Retten fastslog, filmen indirekte opfordrede til vold og anden kriminel og hensynsløs adfærd, og at den gjorde brug af vold som virkemiddel på en utilbørlig måde. Cult burde have indset – uanset at Cults målgruppe var de 18-25-årige – at reklamefilmen også var rettet mod børn og unge, hedder det i afgørelsen.

Bøden er fastsat på baggrund af filmens produktionsomkostninger. Retten har endvidere lagt vægt på, at selv om Cult fjernede filmen umiddelbart efter Forbrugerombudsmandens henvendelse, kunne den stadig ses flere steder på internettet.

Tyveri, røveri og vold

Størrelsen på bøden afspejler dog også, at det er over fem år siden, filmen blev lagt ud på nettet. Forbrugerombudsmanden politianmeldte i november 2011 Cult for at bruge vold i en reklamefilm rettet mod børn og unge.

I reklamefilmen, der lå på nettet i 2009, følger man hovedpersonen, en ung dreng, der efter at have indtaget energidrikken begår en række voldelige handlinger. Blandt andet stjæler han en bil, røver en kiosk og angriber en række personer. Til sidst bliver han anholdt af politiet.

Forbrugerombudsmanden tog sagen op efter at have modtaget flere klager over reklamen.

Cult er ikke enig i sagens udfald og overvejer nu, om dommen skal ankes til landsretten, fremgår det på forbrugerombudsmanden.dk


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094