23948sdkhjf

Hård kamp om titlen som Årets Danske Ølnyhed

Danske bryggerier satte rekord med 1.222 nye øl i 2015
2015 blev endnu et rekordår for danske bryggerier. I alt 137 bryggerier sendte tilsammen 1.222 nye øl på markedet, og nu går de knapt 9.000 medlemmer af Danske Ølentusiaster i gang med at kåre Årets Danske Ølnyhed 2015.

Så meget fart er der på den danske ølrevolution, at 216 af sidste års nye øl kom fra 26 bryggerier, som ikke eksisterede i 2014.

Det er dog ikke blot i brygge- og gærtankene, det syder og bobler. Det gør det tilsyneladende også i bryggernes hoveder, når de skal hitte på navne til deres nye bryg.

Det er de nødt til, for de fleste af nutidens bryggerier har hele landet og ofte også udlandet som markedsplads og bliver nødt til at finde på navne, som skiller sig ud fra konkurrenternes navne på øl.

Fantasifulde navne

Det er en af grundene til, at listen over de nye øl myldrer med fantasifulde navne. De giver ikke altid indtryk af, hvad der venter under kapslen - som for eksempel Humlelands "Villa, Volvo & Vovse" og "Mågen Letter" eller Amager Bryghus' "Yoda's Full Brazilian" og "Galloping Into The Autistic Sunset".

Som brygger Michael Alhof fra Humleland i Risskov ved Aarhus siger:

- Det er svært at finde på nye navne, der fortæller om, hvad det er for en øltype, eller hvad der er i den. Navnet skal i hvert fald helst give associationer, der passer til øllet, men jeg medgiver, at det nok ikke er alle, der får de samme associationer. Navnet Villa, Volvo & Vovse kom af, at vi brugte willamette-humle til den. Mågen Letter er fra en serie, som vi bryggede sammen med et familiemedlem, der havde købt en stor porcelænsmåge i New Zealand.

Amager Bryghus søger bevidst at skille sig ud med navne, der appellerer til kundens humor og nysgerrighed.

- Kan man få et lille smil frem på læben hos kunden, så er man allerede kommet langt. Når jeg ser en øldrikker nævne i sin anmeldelse, at øllen blev købt primært for sit navn, eller i en ølbar ser en gæst stå og google et af vores navne, så ved jeg, at vi har ramt præcis, hvor vi ville, siger bryggeriets kommunikationschef, Henrik Papsø.

To kategorier

Danske Ølentusiasters lokalformand i Thisted, Kjeld Vang Lauritsen, har møjsommeligt registreret de nye øl til kandidatlisten for Danske Ølentusiaster, og han morer sig over nogle af navnene.

- Man kan måske indvende, at nogle af dem er svære at udtale, hvilket kan være et problem, når man står i baren og vil bestille én. Især, hvis det er så sent på aftenen, at man heller ikke er i stand til at pege præcist, lyder det muntert fra Kjeld Vang Lauritsen.

Han har lagt alle de 1.222 ølnyheder på Danske Ølentusiasters hjemmeside. De er fordelt på 556 øl med en alkoholprocent på under 6 og 662 øl med en alkoholprocent på 6 og derover.

Årets kåring er den 15. i rækken, og som de øvrige gange bliver der altså kåret to Årets Danske Ølnyhed(er).

Medlemmerne går i gang med at stemme i dag i første runde. De fem øl, der får flest stemmer i hver kategori, går videre til anden runde i februar. De endelige resultater offentliggøres på foreningens generalforsamling i Odense midt i marts.

Mange er væk igen

Ifølge Ole Madsen, redaktør af medlemsbladet Ølentusiasten, er der formentlig ingen, der har det fulde overblik over, hvor mange ølnavne der egentlig findes på det danske marked.

- Et slag på tasken vil være noget i retning af 1.000 eller 1.500, inklusive øl fra udlandet. Så når der sidste år kom 1.222 nyheder fra danske bryggerier, betyder det jo også, at mange af dem ikke kan fås mere, nævner han. Det hænger sammen med, at mange øl er sæsonbestemte eller lanceres som eksempelvis "månedens bryg".

Ole Madsen vurderer - igen med et decideret slag på tasken - at måske 700 af de 1.222 nyheder stadig er på markedet. Og han er helt sikker på, at for at blive kåret som Årets Danske Ølnyhed, så skal man stadig være tilgængelig på markedet.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078