23948sdkhjf

Forbrugerne: Danskhed er godt

Klumme: Forbrugerne foretrækker deres fødevarer danske, og det hænger dybest set sammen med en større tillid til danske fødevarer. Forbrugerne vægter i stigende grad tillid højt, hvorfor danskhed også fremover vil få en større betydning, konstaterer forbrugerøkonom Marianne Gregersen, Landbrug & Fødevarer, i dagens klumme
Forbrugerne har danskhed som et af de vigtigste valgkriterier for køb af fødevarer. Det viser sig, når vi spørger forbrugerne helt generelt, hvor ”at det er dansk produceret” ligger i top tre på forbrugernes prioriteringsliste.

Helt generelt nyder de danske landmænd en større tillid end de udenlandske blandt forbrugerne. Blandt andet mener de danske forbrugere, at der generelt findes færre pesticidrester i dansk frugt og grønt sammenlignet med udenlandsk.

Der er selvfølgelig forskel på, hvilken rolle danskhed spiller i de forskellige fødevarekategorier, som forbrugerne køber ind i. I nogle kategorier – for eksempel friske æg – spiller danskhed ikke helt så stor en rolle som inden for eksempelvis fersk kød. Det skyldes, at der typisk ikke er udenlandske alternativer inden for æg, og dermed giver det i højere grad sig selv, at man får et dansk produkt. En af de fødevarekategorier, hvor dansk spiller den største rolle, er fersk kød, som forbrugere i høj grad foretrækker dansk.

Positive værdier
Forbrugerne foretrækker danske fødevarer, fordi de har mange positive værdier knyttet til sig. Og ”danskhed” oplever forbrugerne som en form for samlende kvalitetsmarkør, som tillægges en hel række egenskaber. Jeg tror dybest set, at det handler om, at forbrugerne har en højere grad af tillid til danskproducerede fødevarer.

Danske fødevarer nyder forbrugernes tillid, fordi de for eksempel er mere klimavenligt producerede, er friskere, i højere grad tager hensyn til dyrevelfærden og i det hele taget opleves som en bedre kvalitet. Dette gør sig i særlig udstrækning gældende inden for kød. Her viser det sig, at forbrugerne oplever dansk produceret kød som renere og sundere. Derudover foretrækker forbrugerne dansk kød, fordi det er friskere, mere bæredygtigt og støtter lokalsamfundet med arbejdspladser.

Forbrugerne vil i stigende grad gå op i oprindelse
På tværs af vesteuropæiske lande og USA er der en stigende efterspørgsel efter produkter, hvor der indgår en fortælling om den særlige nationale fødevare, eller hvor der fremhæves kendetegn ved en specifik region. Dermed skabes en oplevelse af at være tættere på fødevarens oprindelse – noget, der giver en oplevet merværdi. Så oprindelse spiller ikke kun en vigtig rolle hos de danske forbrugere.

I Landbrug & Fødevarer anser vi oprindelse og dermed danskhed som et valgkriterium, der vil få endnu større betydning fremover. Dette hænger sammen med, at parametre så som fødevarekvalitet, gennemsigtighed og bæredygtighed får en stigende betydning hos forbrugerne. Og dermed er der gode muligheder for fødevarevirksomheder og dagligvarebutikker i at fremhæve danskheden på de danske fødevarer i markedsføringen og i butikkerne.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094