23948sdkhjf

Specialøl hitter stort: Thisted Bryghus overgår egne forventninger

Overskuddet steget med over 60 procent hos Christianias øl-leverandør
Thisted Bryghus fra 1902 præsterede i det seneste regnskabsår et af sine bedste resultater nogensinde.

Overskuddet før skat blev på godt to millioner kroner, en stigning på mere end 60 procent i forhold til året før - og "bedre end forventet", som ledelsen skriver i sine bemærkninger til regnskabet. I nyere tid har set kun set bedre ud i regnskabsåret 2011/12, da resultatet var godt 2,5 millioner kroner.

I det hele taget er bryghuset gået frem på alle væsentlige områder: Omsætningen i 2014/15 steg med to millioner og landede på 38,5 millioner kroner, og også antallet af bryggede liter er steget. Sidste år tappede bryghuset øl på cirka 8,5 millioner flasker.

- At vi er gået frem både på toplinjen, på volumen og på bundlinjen, det er vi da yderst tilfredse med, siger direktør Aage Svenningsen med nordjysk beskedenhed.

Nye baner

Succesen tilskriver han ikke mindst bryghusets fokus på konstant at tænke i nye baner.

- Det er vores satsning på specialøl, der trækker fremgangen. Innovation er meget vigtigt, og interessen for specialøl har jo aldrig været større end nu, påpeger direktøren.

Thisted Bryghus med 21 ansatte lancerede sidste år 16 nye øl, og i år er der indtil nu kommet tre nye, alle baseret på engelsk humle. Et forsigtigt gæt fra Aage Svenningsen lyder, at bryghuset når op på 8-10 nyheder i år, men "det er markedet, der bestemmer".

Blandt de gode succeser er konceptet Ny Nordisk Øl, hvor en stribe specialøl bliver brygget med råvarer fra Nationalpark Thy. Dér har Thisted Bryghus en gang om året et hold frivillige ude for at plukke eksempelvis enebær og havtorn, som bliver koncentreret og ender i ølproduktionen.

Respekt for det gamle

I det seneste regnskabsår blev der investeret knap 4,8 millioner kroner i bygninger og produktionsanlæg, og det er som altid sket med respekt for traditionerne i det langt over 100 år gamle bryghus.

- Vores produktion bærer jo præg af, at der er tale om gamle bygninger, og sådan skal det også være. Det er en del af vores markedsføring, at vi er gamle, så når vi fremtidssikrer, skal det gamle tænkes ind i det nye, nævner Aage Svenningsen.

Produkterne fra Thisted Bryghus bliver solgt over hele landet, efter at virksomheden i 2009 skiftede strategi og gik væk fra næsten udelukkende at satse lokalt. Helt tilbage fra 1995 har et enkelt af bryggeriets produkter - Danmarks første økologiske øl fra samme år - dog været fast inventar et enkelt sted i hovedstadsområdet: På Christiania, som dengang fik en særlig aftale med Thisted Bryghus om en økologisk Christiania-øl med områdets logo på.

- Det var vores daværende brygger, der lavede den aftale, men Thisted Bryghus er stadig gode venner af Christiania - og omvendt, siger Aage Svenningsen.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094