23948sdkhjf

Smoothies til små børn er blevet en gigantforretning

Salget af smoothies i små poser til børn er eksploderet de seneste år
Inden for de seneste år er danske småbørnsforældre blevet voldsomt glade for poser med smoothie eller frugtpuré, når det kommer til små måltider til deres børn.

Det kan mærkes hos Coop og ikke mindst hos Nestlé, der siden sidste år har erobret en stor del af markedet for den åbenbart vanedannende madløsning til de mindste.

- Det startede som en helt ny type produkt omkring 2010. I starten gik salget trægt, men omkring 2013 og 2014 kan vi se, at markedet begynder at rykke sig.

- Vi oplevede pludselig en enorm efterspørgsel og hørte historier om mødre, der kørte til Sverige for at købe stort ind af smoothies i klemmeposer, siger Nordic Brand Manager hos Nestlé Mads Rahbek.

Den udvikling sendte Nestlé ind på markedet i 2015 med en produktserie under navnet Min Frukt.

Omkring 100 millioner

Mads Rahbek fortæller, at Nestlé sælger lige under en million klemmeposer om året og har taget en tocifret andel af markedet.

Da prisen for en pose med smoothie er i omegnen af 10 kroner, indikerer det et marked på omkring 100 millioner kroner.

- Vi køber dem, selv om de er ret dyre og holder altid øjnene åbne efter tilbud. Det er en god måde at give Lili et fint, økologisk og ikke mindst let måltid, når vi er ude at gå med hende, siger Kasper Bloch-Jørgensen, far til Lili på halvandet år.

Det mærker man hos Coop, der driver dagligvareforretninger som Brugsen, Fakta og Irma.

- Siden midten af 2014 er salget seksdoblet. Det er en stejl, opadgående kurve, siger analysechef hos Coop Lars Aarup, der af forretningshensyn ikke sætter konkrete tal på.

- Vi er kun lige begyndt

Både Nestlé og Coop forventer, at markedet kun bliver større.

- Vi kan ikke se nogen som helst grund til, at det skal stoppe. Markedet er i stærk vækst, og det begynder at udvide sig til også at være blandinger med yoghurt, frugt og grønt og en stribe andre ting, siger Nestlés Mads Rahbek.

Hos Coop ser Lars Aarup også kun, at markedet bliver større.

- Vi er kun lige begyndt. Jeg forventer, at det vil sprede sig til voksenmad også. Vi ser allerede nu produkter med eksempelvis broccoli og laks. Danskerne efterspørger hurtig og sund mad, siger analysechefen.

/ritzau/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.11