23948sdkhjf

Mette Munk har lagt i ovnen til yderligere vækst

Den odenseanske producent af frossent wienerbrød skal fortsætte væksten under de nye ejere
Der er så sandelig kommet en ny duft i bageriet hos Mette Munk.

Efter mere end 60 år på danske hænder blev den odenseanske wienerbrødsproducent i 2014 opkøbt af den store internationale bagerikoncern Aryzta, der havde set sig lun på den danske bake-off-specialist, der især inden for de seneste 10 år har vokset sig til at blive verdens næststørste producent af dansk wienerbrød.

Mette Munk har stadig produktion og hovedkvarter på Odense Havn, men det er en meget anderledes virksomhed i sammenligning med for bare to år siden, medgiver salgsdirektør Claus Olsen fra Mette Munk - eller Aryzta Nordic, som virksomheden nu også kendes som.

Han var en del af den investorgruppe - hovedsageligt bestående af ansatte fra Schulstad Frost - der købte sig ind i Mette Munk i 2006. Af den ejergruppe er de nu kun to tilbage i virksomheden.

- Så der har selvfølgelig været en vis udskiftning, men det er klart, at det også er givende at få noget nyt blod ind og nogle nye vinkler på tingene, fortæller Claus Olsen.

Ny ejer med ambitiøse mål

Food Supply Magazine fanger ham til en kort snak midt i endnu en tilbudsfase. En potentielt stor ordre er pludselig kommet ind fra højre, og dagen efter skal han flyve til USA.

Det går nemlig stadig stærkt hos Mette Munk, der var de første til at eksportere frossent wienerbrød i 1962 og i dag stadig lever af at forsyne det meste af verden med danish pastry.

Det er det brand, Aryzta har købt, og de har fortsat ambitiøse mål for deres danske datterselskab, som i regnskabsåret 2015/2016 kunne fremvise et resultat på 40,4 millioner kroner efter skat. Året før tjente man endnu mere, nemlig 43,6 millioner kroner.

- Der ligger en treårsplan for, hvad Aryzta forventer af os. Jeg vil ikke komme ind på, hvad målet er, men det er da ambitiøst. Vores ejere forventer, vi kan fortsætte væksten, lad mig sige det sådan, siger Claus Olsen.

Fundamentet på plads

En af de største ændringer internt i Mette Munk er, at stort set alt udenlandsk salg nu går via Aryztas salgsselskaber.

Det betyder blandt andet, at de danske wienerbrød nu er på vej ind på en række markeder, hvor man ikke tidligere har været, men hvor Aryztas salgsselskaber er vejen ind.

- Aryztas salgsselskaber er nu vores kunder. Men det er ikke sådan, at salget bare kommer af sig selv, der skal stadig udføres et stykke salgsarbejde, lyder det fra Claus Olsen.

Allerede inden Aryzta kom på banen med sit tilbud, var der truffet beslutning om at udvide med en ekstra produktionslinje og et nyt frysehus og lager i Odense for at kunne følge med efterspørgslen.

Så fundamentet for i hvert fald de næste fem års vækst er på plads, understreger Claus Olsen:

- Nu kræver det bare, at vi fastholder den høje kvalitet og fødevaresikkerhed, vi er kendt for. Det er forudsætningen for at fortsætte væksten. Vi har trukket meget på en lang række nøglemedarbejdere, men heldigvis har vi også fået nogle dygtige nye medarbejdere ind. Men det kan da godt være, vi skal være lidt flere.

Læs Food Supply Magazine gratis: http://www.e-pages.dk/aller/530/
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063