23948sdkhjf

DI: Fald i dansk forbrug af palmeolie er problematisk

Det danske forbrug af palmeolie er faldet siden 2010. Det viser en ny rapport om palmeolie udarbejdet af DI Fødevarer. Samlet set er det danske forbrug faldet med 11 procent, mens forbruget af palmeolie i fødevarer er faldet 31 procent fra 106.000 ton i 2010 til 73.000 ton i 2015, skriver erhvervsmediet DIBusiness.dk

Faldet skyldes ifølge DI Fødevarer formentlig, at virksomhederne er nervøse for at bruge olien og derfor erstatter det med alternativer. Men udfasning af palmeolie er den forkerte løsning, siger både WWF - Verdensnaturfonden og DI Fødevarer.

- Der er mange problemer forbundet med produktionen af konventionel palmeolie. Det tæller blandt andet fældning af regnskov, tab af biodiversitet, udledning af forurenet spildevand og luftforurening ved afbrænding af skov. Men ved at købe RSPO-certificeret palmeolie trækker man udviklingen den anden vej, siger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer, og fortsætter.

- RSPO stiller krav om, at produktionen af palmeolie foregår på en måde, der er bæredygtig både socialt og miljømæssigt. Palmeolie er livsgrundlaget for rigtig mange mennesker, og det er det den olie, der er mest effektiv at producere. Udbyttet pr. hektar er mange gange større end andre planteolier, siger Leif Nielsen.

WWF: Stil krav!
Også fra WWF - Verdensnaturfonden lyder opfordringen, at ”RSPO-certificeret” palmeolie er et bedre alternativ end andre typer olie.

- De høje udbytter sikrer, at der bruges langt mindre areal til at fremstille palmeolie end andre typer olie, og det er hårdføre palmer, der kan dyrkes på degraderet jord. Derfor er vejen frem, at forbrugerne stiller krav om, at der er brugt certificeret palmeolie i de produkter, de køber, siger Hlif Ivy Linnetved, ansvarlig for Soja og Palmeolie i WWF.
Hun påpeger, at fravalg af palmeolie ikke betyder, at problemerne er løst.

- Det er godt, at der sættes kritisk fokus på produktionen af palmeolie. Men hvis man udskifter palmeolie med andre typer olie, flytter man blot problemerne. Derfor skal vi i stedet styrke efterspørgslen på certificeret palmeolie, så vi i samarbejde mellem virksomheder, organisationer og myndigheder kan sikre, at produktionen fremover tager større hensyn til både natur og de mange mennesker, der har olien som levebrød, siger Hlif Ivy Linnetved.

Svært at skifte globalt
Tallene for forbruget af palmeolie i Danmark kommer fra en statusrapport, der er udarbejdet for ”Erhvervsinitiativ for bæredygtig palmeolie”, som blev iværksat i 2014. Her skulle en task force med deltagelse af Fødevareministeriet, Verdensnaturfonden, DI Fødevarer, NaturErhvervstyrelsen og fødevarevirksomhederne Nestlé og Palsgaard blandt andet arbejde for at fremme omlægning til bæredygtig palmeolie.

Blandt de danske fødevarevirksomheder, der har underskrevet ”Erhvervsinitiativ for bæredygtig palmeolie” er Lantmännen Unibake. Her fortæller marketingdirektør Berit Hoffmann, at det har været svært for den globale koncern at styre, at alle markeder og produktioner var klar til at skifte til certificeret palmeolie på samme tid.

- Vores kunder forventer, at vi som større bagerikoncern er på forkant inden for områder som dette. Hvis vi ikke havde skiftet allerede, tror jeg, vi hurtigt ville blive mødt af kravet, siger Berit Hoffmann.

Hun påpeger, at nogle markeder endnu ikke efterspørger certificeret palmeolie. Det understreges af, at produktionen af palmeolie de sidste tyve år er steget eksponentielt, og nu udgør 57 mio. ton på verdensplan. Det svarer til 30 procent af produktionen af olie- og fedtstoffer, og selv om andelen af certificeret palmeolie stiger, er hovedparten stadig ikke certificeret.

- Derfor er det også vigtigt at italesætte, at når man bruger certificeret palmeolie, er man med til at udvikle den tredje verden på en bæredygtig måde. Millioner af mennesker lever af at producere palmeolie, og det kan have store konsekvenser, hvis vi eksempelvis i Europa stopper med at købe palmeolie og skifter helt over til en anden olietype, siger Berit Hoffmann til DIBusiness.dk

Ærgerligt med ”non-palmeolie” mærkning
Derfor arbejder taskforcen også for at få flere til at bruge ”RSPO-certificeret” palmeolie, som er en certificering, som blandt andet WWF - Verdensnaturfonden i 2003 var med til at stifte.

- Det er desværre ingen fuldstændig garanti. For eksempel har der for nylig været en sag, hvor en virksomhed fik kritik for, at deres indonesiske og certificerede palmeolie var produceret ved hjælp af børnearbejde. Det er i klar strid med certificeringen og i øvrigt også med den indonesiske lovgivning, forklarer Leif Nielsen.

Blandt andet derfor kan det være nemmere for virksomheder at skære ned på forbruget af palmeolie. Og der er også set eksempler på markedsføring af produkter ved hjælp af mærker, der viser, at produkterne ikke indeholder palmeolie.

- Det, synes vi, er en ærgerlig udvikling. Der er bestemt behov for at forbedre måderne, palmeolien bliver produceret på. Men boykot af palmeolie er ikke den rigtige vej at gå. I stedet skal RSPO-certificeringen styrkes, så det bliver mere attraktivt at producere palmeolie med større hensyn til naturen og de mennesker, der er ansat i industrien, siger Leif Nielsen til DIBusiness.dk

Se hele rapporten her: http://foedevarer.di.dk/palmeolie/Pages/Palmeolie.aspx

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063