Coop vil sælge grønt for en ekstra milliard

Lægger ud med at forvandle Danmarks usundeste supermarked til det sundeste

Med en ny, ambitiøs plan vil Coop øge danskernes forbrug af grønt med 50 procent over fem år.

- Vores mål er at få alle danskere til i gennemsnit at spise 300 gram grønt om dagen, hvilket er anbefalet i kostrådene. Det svarer til et ekstra salg på over en milliard kroner om året, hvilket også medfører et nyt milliardmarked for de danske gartnere, siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop, i en pressemeddelelse.

I løbet af 2017 vil Coops 1.200 butikker – Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma – lancere en række konkrete initiativer, der skal inspirere danskerne til at spise sundere. Det første initiativ kommer i denne uge, hvor butikkerne præsenterer den hidtil mest omfattende markedsføring af frugt og grønt med "massive prisnedsættelser".

 - Vi vil gøre op med den måde, man hidtil har arbejdet med sundhed i Danmark, ved at bringe det i øjenhøjde med alle danskere, og ikke kun tale til en snæver elite, som i forvejen er sund. Vi vil ikke være formanende, men gøre de sunde valg nemmere, billigere og sjovere, siger Jens Visholm.

- Producenter skal tænke nyt
Frem mod 2025 forventer Coop at øge salget af grønt med over en milliard kroner, svarende til en vækst på cirka 50 procent. Det betyder, at danskerne i gennemsnit øger deres forbrug af grønt med 100 gram om dagen, hvilket giver nye muligheder for de danske gartnere og grøntsagsproducenter.

- Vi ønsker, at det i videst muligt omfang skal være danske råvarer. Men det kræver, at producenterne tænker nyt, er innovative og kommer med helt nye, smagfulde grøntsager, der er nemme at håndtere for forbrugerne, siger Jens Visholm.

Coops nye sundhedsplan rulles ud med en lang række initiativer i hele landet over de kommende uger. Fra i dag vil Coop forvandle Danmarks mest usunde supermarked til det sundeste.

- Vores tal viser, at SuperBrugsen i Stenlille er den butik, der sælger færrest grøntsager. Derfor vil vi over de næste tre uger inspirere kunderne til sundere madvaner, blandt andet med sunde snacks i kasselinjen og markante prisnedsættelser på grønt, siger Jens Visholm.

Tredje del
Sundhedsindsatsen er tredje del i Coops ”Sammen om bedre mad”-strategi, der blev lanceret i 2014 med henblik på at udvikle dansk madkultur.

- Erfaringerne fra de seneste to år er, at vi kan forandre danskernes madvaner og forbedre vores egen forretning på samme tid. Det er den rejse, vi fortsætter nu med initiativet for mere sundhed, siger Jens Visholm.

I 2015 blev et fremstød for økologi lanceret med prisnedsættelser for 200 millioner kroner Det har været med til at skabe en historisk vækst for økologi i hele Danmark, hvor salget er steget med 1,8 milliard kroner, svarende til 15 procent.

I 2016 gjaldt det måltidsløsninger, hvor Coop ved årets begyndelse etablerede et nyt såkaldt C-Måltidsmarked i 400 butikker for at tilbyde færdigretter af høj kvalitet i samarbejde med blandt andre Meyers, Cofoco og Hanegal.



Hold dig opdateret med Food Supply DK

Skriv kommentar
Forsiden lige nu

Børn som pepperonibosser? Glem det!

Larsens og Ramsgaards børn må ikke overtage DK-Foods

Fusion skal bane vej for nyt bryggeri

Sodavandsfabrikken Frem i Ribe er blevet købt af Haderslev-bryggeriet Fuglsang. Tilsammen skal de to have muskler til at bygge nyt bryggeri

Ekstrem situation: Slagtegrise køres til Tyskland

Co-Ros safter gav en kvart milliard i overskud

Slagteriarbejdere har genoptaget arbejdet

Ølpioner får Den Danske Ølpris 2017

Christian Skovdal Andersen hædret for "imponerende arbejde"

Ugens grin: Mirakelkur

1

Millionærer på pepperoni: Vi har også været heldige

Stifterne af DK-Foods har fulgt deres mavefornemmelser

DK-Foods ikke til at stoppe: Gør klar til ny udvidelse

Pepperoni-konger har 50.000 kvadratmeter at bygge på

Laksefirma klar til kæmpevækst

Orkla køber sig ind i SR Food

Danish Crown igen ramt af strejke

Magasin bobler af fødevareindustri

Risiko for søm i kapers på glas

Ugens rokader i bestyrelser og direktioner

Kohbergs resultat styrtdykkede i 2016

Omsatte for næsten en milliard, men tabte 28,7 millioner

Haribo halverede sit danske overskud

Ægtepar melder udsolgt på fødevarefestivaler

Blåt gummistøv driller boller fra Kohberg

Drinkster er gået konkurs

1

Mejeri tjener godt på hvide oste

Nordjyske Nordex lagde sidste år 38 millioner kroner til side i overskud

Global burgerkæde sætter danske salater på menuen

Grundsmage, teksturer og 20 danske kvinder med i processen

Easis vokser for sjette år i træk

Fødevarer uden tilsat sukker hitter mere og mere

Slut med buræg i SuperBrugsen

Konference: Sådan kan fødevarefolk bruge data

Borncut klar med præcis opskæring af fødevarer

Fynsk charcuteri og kendt københavnsk slagter går sammen

Slut med fødevarer med posten

Fødevarestyrelsen rykker ud til buffeter

Slikgiganter laver mindre poser

Streetfood gør klar i Aalborg

Arla slår døren op til fremtiden

Kok sprang fra aftale og åbner sin egen restaurant

Jægere har mindsket storkøkkeners madspild

NOFA sætter spot på allergener i storkøkkener

Så er der gang i Helsingørs street food

Se alle Medlemmernes egne nyheder

Straks-udbytte af IT-kursus

Print dine egne skilte i banner størrelse

Lad os give dig overblik over dit løfteudstyr med EasyCert

Dansk Procesventilation har færdiggjort endnu en olietågeløsning hos Lem Beslagfabrik

Har du fået set Fibox' nye profilfilm?

Har du fået læst vores nye firmapræsentation?

Skueglas til inspektion af industrielle processer

AxFlow forhandler Gardner Denver skruekompressorer med variabel hastighed

Temadag: Digitalisering i fødevareindustrien den 31. maj hos Uhrenholt A/S

Klumme: Automatiserede standardløsninger er vejen frem

High Lift Chip Trapper flytter væsker længere og højere

Gibotech på LIGNA 2017

Manglende læringsengagement kan koste din virksomhed penge

Fuldstændig fyldninglinjer fra Trepak International AB

LEEB FLEXIBLES forhandles af Salicath ApS

STOP annoncespild!

Bondy og Piab fejrer 50 års venskab.

Emballage der sælger

AN Groups grundlægger fejrer 40 års jubilæum

Få 15% rabat resten af maj måned på alle vores Hedland VA flowmålere

Nu er de høje temperaturer her - er du beskyttet?

Dagsprisen på Gaspoint Nordic

Smurfit Kappa Innovation Event

En successfuld messe for Busch på ComVac 2017

Gibotech på LIGNA 2017

Send til en kollega

0.523