23948sdkhjf

Kartoffelkongerne er ingrediensindustriens skjulte hemmelighed

KMC i Brande er blevet en af verdens førende aktører uden at gøre det store væsen af sig

Kartofler er big business.

Spørg bare Brande-baserede KMC, der har opbygget en milliardforretning på at forarbejde kartofler fra den vestjyske muld til kartoffelbaserede ingredienser til fødevarer og industriprodukter. Og som i løbet af de senere år har bygget tre nye fabrikker for at følge med efterspørgslen.

Hvor de hollandske og tyske kartoffelavlere i stigende grad satser på store kartoffelsorter til pommes frites, ender de danske kartofler først og fremmest som kartoffelmel og andre stivelsesprodukter i alt fra chips til vingummi.

På 10 år har KMC tredoblet omsætningen til godt 1,4 milliarder kroner og er således - uden egentlig at gøre det store væsen af sig - blevet en vigtig aktør i den danske ingrediensindustri, der eksporterer for over 30 milliarder kroner og tæller virksomheder som Arla Food Ingrediens, Chr. Hansen, Novozymes og Palsgaard. Fællesnævneren for disse virksomheder er produktionen af skjulte ingredienser, der skal varedeklareres, men ofte ikke kan smages eller fornemmes.

- Der er bare ikke så mange, der kender os. Og det passer os sådan set fint, lyder det fra KMC’s chef for forretningsudvikling, Hugo Nielsen.

Står på to ben
KMC blev stiftet i 1933 som Kartoffelmelcentralen, et fælles salgsselskab for i alt syv kartoffelmelsfabrikker, som havde fået en produktionsbevilling af staten. I dag er selskabet fortsat et andelsselskab ejet af primært vestjyske kartoffelavlere.

Hvor ejerstrukturen og selve processen med at fremstille kartoffelmel stadig er den samme, er der sket meget med forretningen KMC de sidste 10 år, idet udviklingen af mere forædlede, kartoffel-baserede ingredienser til fødevareindustrien nu supplerer den traditionelle produktion af kartoffelmel og andre forædlede produkter.

Flexitar-trenden og forbrugernes efterspørgsel på plantebaserede ingredienser har åbnet nye forretningsområder for KMC, som over de senere år - og i samarbejde med sine kunder - har haft succes med at udvikle eksempelvis veganske oste eller vingummi uden gelatine, hvor det animalske geleringsmiddel erstattes af veganervenlig kartoffelstivelse.

- Vi har en tostrenget strategi. Den ene er vores kartoffelmelsforretning, hvor udbud og efterspørgsel samt godt købmandskab er vigtige parametre. Det er vores DNA og det, der giver smør på brødet. Og så har vi vores forædlingsstrategi, hvor vi forædler kartoffelmelet og tilfører viden om anvendelsen, opsummerer Hugo Nielsen.

Tre nye fabrikker
De traditionelle produkter som kartoffelmel og kartoffelpulver tegner sig dog stadig for hovedparten af KMC’s forretning - det, som Hugo Nielsen betegner som commodities, altså basisforbrugsvarer på dansk.

Faktisk er kartoffeltonnagerne steget så meget de senere år, at koncernledelsen har måttet revurdere en tidligere målsætning om at vokse med fem procent om året i volumen - i stedet skal man nu vokse med 10 procent om året frem mod 2020.

De øgede mængder har desuden bevirket, at KMC’s ejere, kartoffelavlerne, er i gang med at opføre tre nye fabrikker til at supplere de eksisterende tre. To fabrikker i Toftlund og Brande er åbnet i henholdsvis 2017 og 2018, mens en tredje fabrik i Karup efter planen tages i brug i løbet af 2019.

KMC beskæftiger i alt cirka 300 mand. Heraf sidder 110 mand i hovedkvarteret i Brande.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078