23948sdkhjf

Øl-underskud opvejes af malt-salg hos Fuglsang

Det sønderjyske bryggeri taber på grænsehandelen. Øgede investeringer i markedsføring ventes dog at give gevinst og overskud i 2012.
Det der tabes på gyngerne vindes på karrusellerne. Sådan er det også hos den sønderjyske bryggeri-koncern Fuglsang.

Ifølge Børsen havde koncernen i 2010 et underskud før skat på 5,3 mio. kr. i Bryggeriet S.C. Fuglsang A/S, mens der i søsterselskabet Sophus Fuglsang Export-Maltfabrik var et overskud før skat på 16,9 mio. kr.

Fortsætter ufortrødent
De træge tider i bryggeri-delen skyldes blandt andet, at Fuglsang har svært ved at få gang i salget af øl i hjemregionen Sønderjylland på grund af den omfattende grænsehandel. Ifølge medejer Kim Fuglsang skulle bryggeriet sælge til under kostpris, hvis man ville ind hos grænsekøbmændene. Alligevel er han fortrøstningsfuld med hensyn til fremtiden.

- Vi opgiver ikke bryggeridelen. Det kunne ikke falde os ind. Vi tror stadig, at der er behov for øl af den kvalitet, vi præsterer, og som skal sælges til en pris, som ikke ligger under kostpris, siger
Kim Fuglsang til Børsen.

Til gengæld oplever han, at de investeringer bryggeriet har gjort i udstyr og markedsføring de seneste par år er begyndt at give gevinst. Blandt andet er Fuglsang en fast del af sortimentet hos Coop, Rema 1000, Super Best og Netto, og samtidig har bryggeriet et solidt salg til restaurations- og cafekunder.

I 2011 forventes ikke overskud på ølsalget, men det gør der til gengæld i 2012. Indenfor maltaktiviteterne ventes overskuddet at falde i 2011 – hovedsageligt som følge af stigende råvarepriser. I 2012 ventes der dog et ”mere normalt” resultat.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095