23948sdkhjf

Facebook-tema: Verdens mest populære fødevarebrands

Food Supply ser i denne uge nærmere på fødevarevirksomhedernes brug af Facebook og afslører her, hvem der er verdens 10 største fødevarebrands set med Facebook-øjne.
Hvem er verdens største fødevareproducent?

Svaret afhænger lidt af, hvem og hvordan man spørger, men anderledes kontant afregning er der, hvis opgørelsen skal finde sted i den sociale valuta, der på Facebook hedder ”likes”.

Med over 50 mio. ”synes godt om”-tilkendegivelser fra fans er Coca-Cola nemlig globalt det suverænt mest populære fødevarebrand efterfulgt af Starbucks, Red Bull og Oreo, der alle tre ligger i skarp konkurrence.

Og først på 10.-pladsen kommer i øvrigt Coca-Colas ”ærkerival” i form af Pepsi, som kan mønstre omkring 9 mio. fans på Facebook.

Stor omsætning modsvarer ikke mange ”likes”
Til sammenligning kan moderselskabet PepsiCo – som af mange betegnes som netop verdens største fødevareproducent – ikke engang fremvise 70.000 ”likes” på globalt plan, hvilket siger noget om, at en stor omsætning eller et bredt varesortiment på ingen måde kan overføres til brandværdi.

Heller ikke mastodonter som Kraft Foods eller Nestlé kan hver fremvise andet end sekscifrede antal fans, og dermed overgås de altså i popularitet af mange af de produkter, de selv er med til at producere.

Listen over de 10 mest populære fødevarevirksomheder på Facebook ser ud som følger med antal ”likes” angivet i parentes:

1. Coca-Cola (51.122.978)
2. Starbucks (31.984.228)
3. Red Bull (30.691.184)
4. Oreo (27.892.925)
5. Skittles (22.986.612)
6. McDonald’s (22.717.111)
7. Pringles (20.525.296)
8. Nutella (16.210.774)
9. Ferrero Rocher (16.436.234)
10. Pepsi (8.983.810)

Antallet af ”likes” er opgjort midt i uge 38 og kan derfor have ændret sig siden da.

Fakta: Facebook
• Facebook har sit hovedkvarter i Californien, USA.
• Siden har over 550 mio. daglige brugere.
• Cirka 20 procent af Facebooks aktive brugere er fra enten Canada eller USA.
• Firmaet har ingen kontorer i Danmark, men er blandt andet repræsenteret i Stockholm.


Mere Facebook-tema:
Derfor ”liker” brugerne dig
Sådan gør Arla og Rynkeby
De inaktive fødevarevirksomheder
Facebook-tema: Tænk anderledes og få opmærksomhed
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125