23948sdkhjf

Stærk fremgang for KUKA Nordic

| Medlemsnyhed | Indrykket af KUKA Nordic AB

– vokser både hvad angår omsætning og markedsandele. Det går godt for KUKA Nordic. Virksomhedens salg har været stigende i flere år og er i år på vej mod rekord igen.

– Vi ser en kraftig efterspørgsel og vinder markedsandele i både Norden og Baltikum, siger administrerende direktør Joacim
Lorentsson.Den tyske robotproducent KUKA – som er kendt og veletableret i både hjemland og internationalt – har i en lang årrække været betragtet som en "underdog" her i Norden. Men midt i 2010'erne skete der et trendskifte.
– Blandt andet handler det om os selv. Vi skiftede strategi, og siden da har vi satset ekstra meget på kompetenceudvikling. Dette har igen gjort, at vi er blevet bedre til at give kunderne vejledning, siger Joacim Lorentsson, administrerende direktør for koncernens nordiske salgsselskab, KUKA Nordic. Tendenser såsom en tiltagende automatisering af den generelle industri har også bidraget. Plus en stadig stærkere interesse for at bringe produktionen hjem fra lavtlønslande – en tendens, som har fået et ekstra skub under pandemien, da svagheden ved alt for lange forsyningskæder blev mere tydelig. 
KUKA har også været dygtige til at udvikle software til vigtige processer inden for industri 4.0 og internet of things, samt digital twins og simulering. Vores egen software KUKA.Sim gør det meget hurtigt og let for en systemintegrator at opbygge og demonstrere hele produktionslinjer på en almindelig laptop. – Vores forskellige softwareprogrammer har været en vigtig fremgangsfaktor for os.

I henhold til Joacim Lorentsson er det først og fremmest inden for generel industri, at KUKA Nordic går fremad. Han nævner blandt andet levnedsmiddelindustrien. Her har virksomhedens satsning på nye robotter – med hygiejniske olier og overfladematerialer, der er lette at rengøre – har været vellykket. 
Også inden for automobilindustrien vinder KUKA Nordic markedsandele, og her har de haft en afgørende fordel. – Da Tesla etablerede sin første fabrik i USA, var KUKA med fra starten. Nu, hvor denne udvikling for alvor er kommet til Europa, har vi allerede nået at fremstille gennemtestede produkter. Vi er meget stærke inden for elektrificering, siger han. 
Koncernen har også satset på at udvikle en række forskellige processer og nøglefærdige koncepter, som automobilindustrien har behov for, eksempelvis til friktionssvejsning og nitning. – En anden tendens, som vi ser nu, er, at flere af vores kunder har valgt vores robotter som standard. Efterhånden er de begyndt at udgøre en kritisk masse, hvilket har gavnet det fortsatte salg. For KUKA Nordics vedkommende, har deres såkaldte channel management, med fokus på at opbygge systempartnerskaber med kunderne, været en succes. Strategien handler om at arbejde tæt på sine partnere, vokse med dem og bidrage med kundskaber. Bland andet har KUKA Nordic satset på tilbagevendende webinarer om produkterne – på både svensk og engelsk. Der går de nærmere ind på, hvordan robotter, software etc. benyttes i stedet for at hænge sig i alt for detaljerede tekniske fakta. Webinarerne lægges også ud på YouTube og har fået god modtagelse. 

Hvordan vil I forvalte salgssuccesen?
– Det har vi allerede gjort, blandt andet ved at ansætte en sælger i Vilnius. Vi vil også udbygge Salgsstyrken med yderligere 1 person i Sverige. 
Hvad ser du af udfordringer i fremtiden?
– Afgørende faktorer er at fortsætte med at videreuddanne medarbejderne og hjælpe til med at kompetenceudvikle kunderne. Hvis man klarer dette, vil salgssuccesen følge. 
Men bliver alt det med programmering og håndtering alligevel ikke mere og mere brugervenligt?
– Jo, men selvom visse ting bliver lettere, er det alligevel nødvendigt at forstå fuldt ud, hvordan du skal arbejde med udstyret. Her gælder det om at kunne give sine kunder god støtte, og det er noget, vi virkelig har satset på. 


Skriv kommentar

Medlemsnyhed

Indrykket af
KUKA Nordic AB

A Odhners Gata 15
421 30 Västra Frölunda
Sverige
KUKA Nordic AB

Send til en kollega

0.11