Overblik: Disse dagligvarekoncerner klarer sig bedst på overskudsgraden
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/59856749.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=6123&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=4082&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=0&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=440&accessToken=8b24710a718e39602dd8a20bad71fe0ad7bfbb47dcb225c7049711ddde984035)
Da Salling Group fredag i sidste uge udgav deres årsregnskab for 2022, markerede det samtidig afslutningen for på højsæsonen for årsregnskaber i dagligvarebranchen.
Således har de største spillere på markedet - Rema 1000, Salling Group, Dagrofa og Coop - nu alle frigivet oplysninger om deres kunnen og formåen for det forgangne år. Og det har mediet DetailWatch brugt til at kigge nærmere på overskudsgraderne i de fire store koncerner.
Her viser opgørelsen fra mediet, at Salling Group har mistet førertrøjen i kampen om at være den dagligvarekoncern med den højeste overskudsgrad. Salling Group gik fra 4,5 procent i 2021 til 2,9 procent i 2022.
Rema 1000 bevægede sig imidlertid den anden vej på skalaen og noterede sig en overskudsgrad på 3,2 procent for 2022 - mod 2,6 procent året før.
Hos Dagrofa var overskudsgraden uforandret - 0,6 procent - mellem de to regnskaber, mens Coop, der præsenterede et historisk dårligt regnskab med et minus på 628 millioner kroner på bundlinjen, også røg i minus på overskudsgraden.
Minus 2,2 procent endte Coop-koncernen på.
Lidl-koncernen indgår i DetailWatchs opgørelse, men det har den naturlige forklaring, at den tyske dagligvarekæde ikke aflægger regnskab i Danmark.