Danish Crowns guldæg har købt op i udlandet
Danish Crown-datterselskabet DAT-Schaub, der er specialist i kunsttarme til ikke mindst pølseproduktion, har købt aktiemajoriteten i det hollandske selskab SELO Verpakking og SELO Belgien.
Virksomhederne er blandt de ledende aktører hvad angår salg af kunsttarme til pølseproduktion i Holland, Belgien og Luxembourg, oplyser Danish Crown.
Gennem det seneste årti er DAT-Schaub vokset fra at være en stærk aktør i Nordeuropa til at være blandt de globale markedsledere. Det er sket gennem målrettede opkøb af virksomheder med vækstpotentiale over hele verden, og det er også historien bag erhvervelsen af aktiemajoriteten i SELO-selskaberne, konstaterer den danske koncern.
Tarmforretningen har på den baggrund udviklet sig til at være et guldæg for Danish Crown. I 2021/22 omsatte alene den danske del af forretningen for over halvanden milliard kroner og endte med et overskud på over en halv milliard.
- Vi ser frem til at indlemme SELO-selskaberne i DAT-Schaub-familien med et klart mål om at blive stærkere repræsenteret i Benelux. Vi har kendt virksomheden gennem mange år som gode kollegaer, så da vi kontaktede ejerne, var der ikke langt til en aftale, siger Jan Roelsgaard, administrerende direktør i DAT-Schaub.
De to SELO-selskaber er specialiseret i salg af kunsttarme til pølse- og fødevareproduktion og forhandler ligesom DAT-Schaub produkter fra den spanske producent Viscofan - et partnerskab, der begyndte i 1965.
DAT-Schaub køber 70 procent af aktierne i SELO-selskaberne, mens den nuværende ledelse, med Oskar Nijkamp og Gerwin Ooms i spidsen, beholder den resterende ejerandel. Parterne har aftalt, at de ikke oplyser købesummen.