23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Danish Crowns guldæg har købt op i udlandet

Danish Crown-datterselskabet DAT-Schaub, der er specialist i kunsttarme til ikke mindst pølseproduktion, har købt aktiemajoriteten i det hollandske selskab SELO Verpakking og SELO Belgien. 

Virksomhederne er blandt de ledende aktører hvad angår salg af kunsttarme til pølseproduktion i Holland, Belgien og Luxembourg, oplyser Danish Crown.

Gennem det seneste årti er DAT-Schaub vokset fra at være en stærk aktør i Nordeuropa til at være blandt de globale markedsledere. Det er sket gennem målrettede opkøb af virksomheder med vækstpotentiale over hele verden, og det er også historien bag erhvervelsen af aktiemajoriteten i SELO-selskaberne, konstaterer den danske koncern.

Tarmforretningen har på den baggrund udviklet sig til at være et guldæg for Danish Crown. I 2021/22 omsatte alene den danske del af forretningen for over halvanden milliard kroner og endte med et overskud på over en halv milliard.

- Vi ser frem til at indlemme SELO-selskaberne i DAT-Schaub-familien med et klart mål om at blive stærkere repræsenteret i Benelux. Vi har kendt virksomheden gennem mange år som gode kollegaer, så da vi kontaktede ejerne, var der ikke langt til en aftale, siger Jan Roelsgaard, administrerende direktør i DAT-Schaub.

De to SELO-selskaber er specialiseret i salg af kunsttarme til pølse- og fødevareproduktion og forhandler ligesom DAT-Schaub produkter fra den spanske producent Viscofan - et partnerskab, der begyndte i 1965.

DAT-Schaub køber 70 procent af aktierne i SELO-selskaberne, mens den nuværende ledelse, med Oskar Nijkamp og Gerwin Ooms i spidsen, beholder den resterende ejerandel. Parterne har aftalt, at de ikke oplyser købesummen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.121