23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Arlas plantebaserede Lurpak skal vurderes juridisk

Når Arla Foods efter planen næste år lancerer et plantebaseret smøralternativ som en del af Lurpak-brandet, sker det ikke uden sværdslag.

Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter (LDM) vil således have undersøgt, om Arla juridisk har lov til at bruge Lurpak-brandet til det nye produkt. Det skriver Landbrugsavisen

- Lurpak kan kun laves af dansk fløde. Lurpak er kendt fra den fjerneste afkrog i nord til den sydligste del af verden. De (Arla, red. ) har fortalt os i årevis, at de kan sælge alt det Lurpak, det skal være, og mængden af Lurpak-smør er forsvindende lille i verdenshandlen. Men det er det suverænt stærkeste brand, og kan man ikke sælge det i verden, så er det for at nasse på det. Så har man ikke gjort sit arbejde godt nok, siger LDM-formand Kjartan Poulsen til mediet.

Mælkeproducenterne henholder sig blandt andet til udtalelser fra tidligere fødevareminister Mette Gjerskov (S), der i 2012 fastslog, at "Lurpak er lig med dansk smør".

Det skete i forbindelse med, at hun dengang som fødevareminister formelt skulle godkende, at Arla overtog Lurpak-mærket fra Mejeriforeningen.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03