Direktøren er ikke tilfreds: Daloon lavede 300 millioner forårsruller og tjente tre millioner kroner
Når danske forbrugere snakker om forårsruller, er det dem fra Daloon i Nyborg, de tænker på. Den fynske fødevarefabrik beskæftiger sig kun med ét produkt, forårsruller. Sidste år blev der produceret 300 millioner af slagsen.
Alle andre produkter, der bliver solgt i Daloon-emballage, så som samosaer og vegetariske burgere, kommer fra fem udenlandske fabrikker, der – ligesom Daloon – hører hjemme under GoodLife Foods-koncernen med hovedkontor i Holland.
Inden vi kigger på tallene i årsregnskabet for 2022, fortæller Daloon-direktør Søren Elkjær Vang til Food Supply, at GoodLife Foods for to år siden frasolgte Daloons underskudsgivende fabrik i England. Det er den fabrik, der var hovedårsagen til underskuddet på ni millioner i 2020-regnskabet, hvor omsætningen for Daloon i Danmark og England landede på 205 millioner.
Året efter, i 2021, steg omsætningen til 217 millioner og med plus på bundlinjen for første gang i flere år. Resultatet efter skat lød på 2,1 millioner kroner. Og så kommer vi til det nye 2022-årsregnskab, hvor omsætningen nu er steget til 241 millioner og med et resultat efter skat på 3,2 millioner.
- Vi kan ikke være tilfredse med så lille en overskudsgrad, siger Søren Elkjær Vang og forklarer, hvad der har trukket omsætningen op.
- Vi har hørt den sang så længe. Den med prisstigningerne og det svære marked. Vores omsætning er vokset mest på grund af prisstigninger kombineret med en øget eksport, siger han.
Produktionen ruller i døgndrift
Fabrikken i Nyborg tæller 120 mand og er baseret på to automatiserede linjer, hvor der bliver produceret forårsruller i døgndrift på alle ugens hverdage plus et skift i weekenden. Det blev til rekordproduktionen på de 300 millioner forårsruller sidste år – eller hvad der ifølge Søren Elkjær Vang svarer til 11,5-12 tons frosne fødevarer, som indgår i GoodLife Foods’ storproduktion på 80.000 tons frosne fødevarer om året.
Og det er ikke bare produkter, der bliver handlet med. Tidligere i år solgte kapitalfonden Egeria GoodLife Foods til en anden kapitalfond, IK Partners.
Det er GoodLife Foods’ europæiske salgskanaler, direktøren fra Nyborg forventer vil aftage et stigende antal forårsruller, hvor kategorien med private label kommer til at fylde mere og mere. Hvor stor private label-andelen er, ønsker han ikke at oplyse. Eksportandelen ligger på godt og vel 50 procent.
- Via vores ejerskab er vi gået fra at være en lokal virksomhed til at være en europæisk spiller, som samlet set kan levere en bredere pakke af frosne produkter til markedet, præciserer Søren Elkjær Vang, der forventer vækst på den fynske fødevarefabrik.
Han vurderer, at den tendens, der gennem de seneste to år er set i udviklingen af såvel top- som bundlinje, vil fortsætte.
- Det skal vi tro på. Vi har et godt produkt og en stærk ejer, understreger Søren Elkjær Vang.