23948sdkhjf

Fra 1. marts: Fødevarestyrelsen varsler tre nye kontrolkampagner

På fredag er det den 1. marts, og det bliver dagen, hvor Fødevarestyrelsen skyder hele tre kontrolkampagner i gang.

De tre kampagner kommer til at løbe frem til og med juni måned, og de er ikke alle lige relevante for hele fødevareindustrien - og dens leverandører. 

Kontrollen af sundhedsanprisninger af kosttilskud angår kun et begrænset udsnit af branchen, mens opbevaringstemperaturer for letfordærvelige fødevarer i forvejen må forventes at være en topprioritet for langt flere virksomheder. 

Den sidste kampagne handler ifølge nyheden fra Fødevarestyrelsen om et ret komplekst felt, nemlig om brug og mærkning af fødevarekontaktmaterialer - forkortet til FKM.

Emballagerne er i forvejen et særdeles varmt tema for mange fødevarevirksomheder, men det er ud fra en helt anden vinkel, der relaterer sig til det udvidede producentansvar for emballagen, som har til formål at reducere CO2-aftrykket.

Læs også 1. april nærmer sig: 900 fødevarevirksomheder har nu temmelig travlt (food-supply.dk)

FKM-kampagnen begynder med 500 besøg hos virksomheder med egen produktion og detailsalg. Styrelsens fund dér får en indflydelse på, hvor vægten bliver lagt i kampagnens anden runde, som retter sig mod 150 virksomheder, der "producerer, markedsfører eller indfører FKM. Denne del tager udgangspunkt i oplysninger fra detailbesøg og kendskab til engrosvirksomheder".

Formålet er at undgå, at  "mangelfuld eller forkert håndtering af fødevarekontaktmaterialer (FKM) i fødevarevirksomheder kan føre til øget afsmitning af uønskede stoffer til mad og drikke".

- Antallet af virksomheder i anden runde kan ændre sig, da det afhænger af de oplysninger, vi modtager via detailkontroller samt egen viden om FKM-engrosvirksomheder, skriver Fødevarestyrelsen.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078