Carlsberg solgte flere mærkevareøl i første kvartal
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/105169625.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=6000&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=3991&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=3&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=439&accessToken=e90fc2be90e4c346572dd3f0473d32a0046e94f3af20ba93c45facb5dd3f5dcf)
En del af bryggerikoncernen Carlsbergs strategi er at prøve at få forbrugerne til at skifte billige øl ud med lidt dyrere mærkevarer, og det er tilsyneladende lykkes i første kvartal.
En handelsopdatering viser, at bryggerigiganten solgte to procent mere øl i første kvartal, men at omsætningen samtidig steg 4,4 procent og udgjorde 17,1 milliard kroner.
Det skyldes en stigning i den såkaldte premium-kategori, hvor den solgte volumen steg med otte procent internationalt.
Premium-øllene omfatter foruden Tuborg og Carlsberg også Grimbergen-brandet, som Carlsberg også ejer rettighederne til.
- Vi har haft en solid start på året med vækst i både volumen og omsætning i alle tre regioner.
- Vi er særligt tilfredse med væksten i væres premium-portefølje og volumen- og omsætningsvæksten i Asien. Begge er vigtige vækstmotorer for koncernen, siger administrerende koncerndirektør Jacob Aarup-Andersen i en kommentar til tallene.
Carlsberg har besluttet sig for at lade de pæne tal komme aktionærerne til gode i form af et nyt aktietilbagekøbsprogram til en værdi af én milliard kroner.
/ritzau/