Carlsberg solgte flere mærkevareøl i første kvartal
En del af bryggerikoncernen Carlsbergs strategi er at prøve at få forbrugerne til at skifte billige øl ud med lidt dyrere mærkevarer, og det er tilsyneladende lykkes i første kvartal.
En handelsopdatering viser, at bryggerigiganten solgte to procent mere øl i første kvartal, men at omsætningen samtidig steg 4,4 procent og udgjorde 17,1 milliard kroner.
Det skyldes en stigning i den såkaldte premium-kategori, hvor den solgte volumen steg med otte procent internationalt.
Premium-øllene omfatter foruden Tuborg og Carlsberg også Grimbergen-brandet, som Carlsberg også ejer rettighederne til.
- Vi har haft en solid start på året med vækst i både volumen og omsætning i alle tre regioner.
- Vi er særligt tilfredse med væksten i væres premium-portefølje og volumen- og omsætningsvæksten i Asien. Begge er vigtige vækstmotorer for koncernen, siger administrerende koncerndirektør Jacob Aarup-Andersen i en kommentar til tallene.
Carlsberg har besluttet sig for at lade de pæne tal komme aktionærerne til gode i form af et nyt aktietilbagekøbsprogram til en værdi af én milliard kroner.
/ritzau/