23948sdkhjf

Carlsberg vokser i Vesteuropa

Vesteuropa tegnede sig bedst for Carlsberg i tredje kvartal, mens Gruppen stadig oplever udfordringer i Rusland.
Vesteuropa har som følge af godt vejr bidraget til solid vækst for Carlsberg Gruppen i årets tredje kvartal. Derimod oplevede bryggeri-koncernen fortsat udfordrende markeds-forhold i Østeuropa, hvor lukning af salgssteder og lavere makroøkonomisk vækst stadig har stor indvirkning på det russiske marked. Generelt set opnåede Carlsberg en solid udvikling i markedsandele i alle regioner.

Carlsberg havde i kvartalet en nettoomsætning på 17,9 milliarder kroner, hvilket periodemæssigt var en tilbagegang fra året før. Men for året til dato er omsætningen steget fra knap 50,7 milliarder kroner til 50,9 milliarder kroner. Resultatet af primær drift blev i kvartalet 3,42 milliarder kroner mod 3,52 milliarder kroner i 2012. For alle kvartaler blev resultatet for primær drift 7,52 millarder kroner.

- Gruppens solide udvikling i markedsandel viser, at vores fokus på at styrke vores kommercielle eksekvering, lancere innovationer og investere i vores stærke mærker er rigtigt, siger koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen som kommentar til resultatet.

Gruppens fortsatte vækst i Asien blev udlignet af volumenfald i Øst- og Vesteuropa, selv om Vesteuropa leverede kraftig vækst i 3. kvartal. Total salgsvolumen blev i tredje kvartal 38,6 millioner hektoliter, mod 37,7 i samme kvartal året før. På årsbasis frem til nu faldt den samlede volumen med 2 procent.

Tuborg og Somersby viste volumenvækst på henholdsvis 12 procent og 80 procent og Carlsberg-mærket voksede 5 procent i premiummarkederne i 3. kvartal.

Trods nedgangen på det russiske marked har Carlsberg uændrede indtjeningsforventninger til 2013.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078