23948sdkhjf

Ny strategi løfter Kohberg

Det er med god mavefornemmelse, Morten Hellesen gør status efter sit første år på posten som direktør for landets største danskejede bageri.
Da Morten Hellesen blev hentet til Kohberg Bakery Group i november sidste år, havde den øvrige ledelse allerede lagt grundstenene til den strategi, som han nu står i spidsen for at eksekvere. Med en ny organisation og et nyt hold er virksomheden allerede i fuld gang med at forbedre top- og bundlinje.

- Vi har nu sat det hold og i fællesskab lagt det fokus, der skal til for at forny Kohberg og gøre vores brødvirksomhed mere konkurrencedygtig - både i Danmark og på vores eksportmarkeder. Vi har effektiviseret vores supply chain, lagt en ny vinkel på vores kommercielle aktiviteter og arbejder markant anderledes med produktudvikling, end Kohberg tidligere har haft tradition for, fortæller Morten Hellesen til Food Supply.

Der er fortsat grund til at blive i arbejdstøjet, men positivt er det, at effekterne allerede nu begynder at slå igennem.

- Vi havde budgetteret med et positivt resultat i år og det kommer vi også til at levere. Men jeg kan ikke fortælle dig, hvor stort et plus vi ender med, siger Morten Hellesen med et smil i stemmen.

Dermed kan Kohberg lægge de seneste to år med underskud bag sig.

Investerer over 100 millioner i produktionen
Hvordan er det i det hele taget lykkedes at komme så langt? Først og fremmest fordi de tre bagerivirksomheder fusionerede ved årsskiftet, hvilket på flere områder giver stordriftsfordele. Blandt andet i forhold til råvareindkøb, forklarer Morten Hellesen.

Samtidig har brødvirksomheden i år valgt at investere 100 millioner kroner i produktionen for at blive endnu mere effektive på både udstyr og processer. Og brød-direktøren lægger da heller ikke skjul på, at en ny lokal lønaftale er med til at sikre konkurrenceevnen, ligesom der er røget nogle produkter ud af sortimentet, fordi de simpelthen ikke har været lønsomme.

Til gengæld er der speedet op på nye produkter, og Kohbergs produktudviklere arbejder meget fokuseret.

- Kohberg har tidligere begrænset sig selv i forhold til, hvad der var muligt at producere. I dag ønsker vi at have 100 procent fokus på forbrugernes behov, fortæller Morten Hellesen og uddyber, at man til dette formål har indledt samarbejde med eksterne trendspottere og i øvrigt tester produkterne flere gange i udviklingsfasen.

Nyt brødmarked - samme udfordringer
Det er især Kohberg-brandet, der skal dyrkes den kommende tid. Målet er at blive danskernes foretrukne brødleverandør og at snuppe markedsandele fra Schulstad, der pt. er størst i rugbrødskategorien. Den seneste nyhed fra Kohberg placerer sig netop i dette segment. Men der er potentiale til at vokse yderligere, mener Kohberg-direktøren.

- Friskbrød og Bake Off har været med til at ændre strukturen i brødmarkedet de seneste år og vi vil forsøge at følge den udvikling og bruge den aktivt til at skabe afstand til vores konkurrenter, siger Morten Hellesen og refererer blandt andet til den friskbrødsaftale, som Kohberg tidligere i år har indgået med Netto.

Men selvom 80 procent af Kohbergs omsætning i dag hentes i detailhandlen, vurderer Morten Hellesen, at der i øjeblikket er større muligheder for at hente vækst inden for foodservice, især på eksportmarkederne. Derfor indgår frossent wienerbrød til Tyskland også som en del af den fremadrettede strategi.

- Presset fra kunderne stiger hele tiden. De vil have mere for mindre, så markedet er stadig benhårdt hvad enten vi taler detail eller foodservice. Og det kan vi ikke forvente aftager. Men med de tiltag, vi har sat i gang, forventer vi at kunne matche kundernes og forbrugernes behov - også i fremtiden, slutter Morten Hellesen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078