23948sdkhjf

Nordiske grøntsager er på prøve i Tyskland

Alt skal være praktisk og køreklart, før praktiske og spiseklare produkter fra Gröntsaksmästarna kan bryde igennem i Tyskland

Styrk eksporten til Tyskland: I denne uge fortæller danske virksomheder i fødevarebranchen til Food Supply om deres erfaringer på det tyske eksportmarked.

Hurtige grøntsager til folk på farten, som vaskede gulerødder på pose. Det må have en stor fremtid i Tyskland, mener en nordisk grøntsagsvirksomhed.

- Det tyder på, vi er ved at ramme noget, der inde i tiden og hvor interessen er stigende i Tyskland, siger Lasse Iver Sindal, som er administrerende direktør i Danmark for Gröntsaksmästarna, som er en nordisk grøntsagsdistributør, som opfatter sig selv som "et bindeled mellem producenter og detailhandel".

Med udgangspunkt i den nordiske virksomheds afdeling i Danmark er man i disse tider ved at gøde det første lille stykke jord i Tyskland for at slå rødder i det store land.

Satsningen gælder særligt convenience-produkter med grøntsager, som Lasse Iver Sindal selv har været med til at lancere på det danske marked som direktør for Denfood.

- Det kan være grøntsagssnacks på pose eller kartoffelbåde med tilhørende marinade, nævner Lasse Iver Sindal. Men mulighederne er lige så mange, som landet er stort.

Den nordiske grøntsagsdistributør vil lukrere på, at nordiske grøntsager har et godt navn i Tyskland, og markedsundersøgelser har vist, at mange tyskere foretrækker nordiske grøntsager frem for polske eller hollandske.

Der er dog mange kulturforskelle, man skal forstå, når man går i gang med et marked som det tyske, fortæller han.

I Danmark er det ikke umuligt at få lovning på en ordre, længe før produktet overhovedet er salgsmodnet. Dermed løber indkøberen en væsentlig del af risikoen for, at produktet i sin endelige form får fiasko.

I Tyskland kan man dog glemme alt om at sælge noget, der ikke allerede er fuldt ud salgsmodnet. Tyskerne sætter kun sandsynlige vinderprodukter på hylderne.

I Danmark starter en detailkæde også typisk med at bestille et helt vognlæs varer og til alle landets butikker, når nye produkter skal afprøves. I Tyskland nøjes man med nogle få kasser, og så afprøver man den nye vare i nogle ganske få af kædens butikker.

Gröntsaksmästarna er stadig på prøve i Tyskland, og i år vil man således omsætte for maksimalt 200.000 kroner, vurderer Lasse Iver Sindal. Ikke meget ud af Gröntsaksmästarnas årsomsætning på cirka en halv milliard. Men Tysklandsdrømmene er store.

- Vores ambition er, at vi kan se ud over grænserne og bruge de ting, vi kan i Skandinavien, i Tyskland, siger han.

På længere sigt kan Gröntsaksmästarna måske endda etablere sig fast i Tyskland og sælge tyske grøntsager på det tyske marked.

- Der er en stigende tendens til regionalitet, hvor man foretrækker lokale råvarer, og det er vi bevidste om.

Artiklen er en del af temaet Tyskland.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.156