23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Food Supply
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Carlsberg-topchef: Stigende interesse for premium-øl trods fortsat svag forbrugerstemning

Bryggeriet Carlsbergs premiumbrands, som omfatter øl i den øvre prisklasse, klarer sig godt hos forbrugerne, hvor den generelle opfattelse ellers er, at der holdes igen på pengepungen.

Det går dog samtidig ud over øl i mellemprisklassen, som er Carlsbergs kernemarked, da forbrugerne enten går op eller ned i pris, fortæller Jacob Aarup-Andersen, administrerende direktør i Carlsberg.

- Vi ser en lidt interessant tendens, som er, at forbrugerne enten bevæger sig ind i premium eller bevæger sig ned i den økonomiske kategori. Det er nok et udtryk for, at der er dele af befolkningen, som har råderummet til at gå efter kvaliteten i en premium-øl, og den gruppe er der faktisk god vækst i, siger Jacob Aarup-Andersen til MarketWire.

- Man skulle tro, at premium-øl ville være et problem med den her tilbageholdende forbruger, siger topchefen videre.

I Carlsbergs regnskab for årets første seks måneder kan bryggeriet notere sig en organisk volumenvækst i premium-kategorien på 5 pct., hvis man fraregner den mistede volumen fra den tabte San Miguel-kontrakt.

Mærkerne inden for premium-kategorien omfatter blandt andet øl som 1664 Blanc, Brooklyn og Grimbergen.

- Det er også det, der gør, at vores kerneøl - altså "mainstream" - er lidt under pres i rigtig mange lande, fordi folk enten handler lidt ned, eller handler lidt op, konstaterer Jacob Aarup-Andersen.

Den samlede volumen for hele koncernen lyder fraregnet San Miguel på et minus på 0,4 pct. for halvåret. Den organiske omsætning skrumpede samlet med 0,3 pct., men ville uden San Miguel lyde på et plus på 1,3 pct.

.\\˙ MarketWire

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|