23948sdkhjf

Økologien i storkøkkener når rekord – men væksten bæres af priser

Salget til storkøkkener rundede 25 mia. kr. sidste år, heraf 3,6 mia. kr. økologiske varer

Det går fremad med salget af økologiske føde- og drikkevarer til foodservice.

I 2024 udgjorde det 14,2 pct af det samlede salg, hvilket er rekord og en stigning på 6 pct ift. året før. Det svarer til 3,6 mia. kr. af det samlede salg af føde- og drikkevarer til foodservice på 25,1 mia. kr.

– Vi står et sted, hvor det er helt afgørende, at man tænker økologien ind politisk og afsætter midler til at løfte økologiprocenten i de professionelle køkkener, udtaler Torben Blok, markedschef for foodservice i Økologisk Landsforening, i en pressemeddelelse.

Ifølge tallene steg mængden af økologiske varer i tons blot tre pct., mens værdien voksede dobbelt så meget.

– Det er et tegn på, at kokkene tager ansvar og driver udviklingen frem med fokus på lokal bæredygtighed og de gode historier bag de økologiske råvarer, udtaler Anders Nicolajsen, chefkonsulent i Gastronomi og Foodservice i Landbrug & Fødevarer, i en pressemeddelelse.

Økologi fylder mest blandt mejeriprodukter og æg, hvor det udgør 34 pct. af salget i varegruppen, fulgt af frugt og grønt på 23 pct. Til gengæld udgør økologisk kød og fisk kun fire pct. af deres samlede kategori.

Andelen af økologiske varer var højest i den offentlige sektor, hvor offentlige institutioner i gennemsnit lå på 33 pct. Til sammenligning lå kantiner på private arbejdspladser på 20 pct., mens hoteller, restauranter og caféer blot havde en økologisk andel på 9 pct.

Ifølge Fødevarestyrelsen var der i alt 3.482 spisesteder med Det Økologiske Spisemærke i 2024, omtrent uændret fra året før.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078